Kegunaan ubat ibuprofen

Mengapa  ini diguna?

Preskripsi ibuprofen digunakan untuk melegakan kesakitan, kelembutan, bengkak, dan kekakuan yang disebabkan oleh osteoartritis (arthritis yang disebabkan oleh kerosakan lapisan sendi) dan arthritis rheumatoid (arthritis yang disebabkan oleh pembengkakan lapisan sendi). Ia juga digunakan untuk melegakan kesakitan ringan dan sederhana, termasuk kesakitan haid (kesakitan yang berlaku sebelum atau semasa haid). Ibuprofen bukan preskripsi digunakan untuk mengurangkan demam dan melegakan nyeri dan kesakitan ringan akibat sakit kepala, sakit otot, artritis, tempoh haid, selesema biasa, sakit gigi, dan sakit belakang. Ibuprofen berada dalam kelas ubat-ubatan yang dipanggil NSAIDs. Ia berfungsi dengan menghentikan pengeluaran bahan yang menyebabkan sakit, demam, dan keradangan.

Bagaimana ubat ini digunakan?

Preskripsi ibuprofen datang sebagai tablet untuk diambil melalui mulut. Ia biasanya diambil tiga atau empat kali sehari untuk arthritis atau setiap 4 hingga 6 jam yang diperlukan untuk kesakitan. Ibuprofen bukan preskripsi adalah tablet, tablet chewable, penggantungan (cecair), dan titisan (cecair pekat). Orang dewasa dan kanak-kanak berumur lebih dari 12 tahun biasanya boleh mengambil ibuprofen tanpa preskripsi setiap 4 hingga 6 jam yang diperlukan untuk sakit atau demam. Kanak-kanak dan bayi biasanya diberikan ibuprofen bukan preskripsi setiap 6 hingga 8 jam yang diperlukan untuk sakit atau demam, tetapi tidak boleh diberikan lebih dari 4 dos dalam 24 jam. Ibuprofen boleh diambil dengan makanan atau susu untuk mengelakkan sakit perut. Jika anda mengambil ibuprofen secara teratur, anda perlu mengambilnya pada masa yang sama (s) setiap hari. Ikut arahan pada pakej atau label preskripsi dengan teliti, dan tanya doktor atau ahli farmasi anda untuk menerangkan mana-mana bahagian yang anda tidak faham. Ambil ibuprofen betul-betul seperti yang diarahkan. Jangan mengambil lebih atau kurang daripada yang diarahkan oleh label pakej atau yang ditetapkan oleh doktor anda.

Ibuprofen datang bersendirian dan digabungkan dengan ubat lain. Sesetengah produk gabungan ini boleh didapati hanya dengan preskripsi, dan beberapa produk kombinasi ini tersedia tanpa preskripsi dan digunakan untuk merawat gejala batuk dan sejuk dan keadaan lain. Jika doktor anda telah menetapkan ubat yang mengandungi ibuprofen, anda harus berhati-hati untuk tidak mengambil apa-apa ubat yang tidak disyorkan yang juga mengandungi ibuprofen.

Jika anda memilih produk untuk merawat gejala batuk atau sejuk, tanya doktor atau ahli farmasi anda untuk mendapatkan nasihat tentang produk yang terbaik untuk anda. Semak label produk tanpa preskripsi dengan teliti sebelum menggunakan dua atau lebih produk pada masa yang sama. Produk ini mungkin mengandungi ramuan aktif yang sama dan mengambilnya bersama boleh menyebabkan anda menerima berlebihan. Ini amat penting jika anda akan memberi batuk dan ubat-ubatan yang sejuk kepada seorang kanak-kanak.

Batuk tanpa preskripsi dan produk gabungan sejuk, termasuk produk yang mengandungi ibuprofen, boleh menyebabkan kesan sampingan yang serius atau kematian pada kanak-kanak kecil. Jangan berikan produk ini kepada kanak-kanak yang berumur kurang daripada 4 tahun. Sekiranya anda memberikan produk ini kepada kanak-kanak berumur 4 hingga 11 tahun, gunakan berhati-hati dan ikuti arahan pakej dengan teliti.

Jika anda memberikan ibuprofen atau produk gabungan yang mengandungi ibuprofen kepada anak, baca label pakej dengan teliti untuk memastikan ia adalah produk yang tepat untuk anak umur itu. Jangan berikan produk ibuprofen yang dibuat untuk orang dewasa kepada kanak-kanak.

Sebelum anda memberikan produk ibuprofen kepada seorang kanak-kanak, periksa label pakej untuk mengetahui berapa banyak ubat yang harus diterima oleh kanak-kanak. Berikan dos yang sepadan dengan umur kanak-kanak pada carta. Tanya doktor kanak-kanak jika anda tidak tahu berapa banyak ubat untuk memberi anak itu.

Goncangkan penggantungan dan tetapkan dengan baik sebelum setiap penggunaan untuk menggabungkan ubat secara merata. Gunakan cawan ukur yang disediakan untuk mengukur setiap dos penggantungan, dan gunakan peranti dos yang disediakan untuk mengukur setiap dos titisan.

Tablet yang boleh diunyah boleh menyebabkan rasa membakar di dalam mulut atau tekak. Ambil tablet yang boleh dikunyah dengan makanan atau air.

Berhenti mengambil ibuprofen tanpa preskripsi dan hubungi doktor anda jika gejala anda menjadi lebih teruk, anda membuat gejala baru atau tidak dijangkakan, bahagian badan anda yang menyakitkan menjadi merah atau bengkak, sakit anda bertahan lebih daripada 10 hari, atau demam anda melebihi 3 hari. Berhenti memberikan ibuprofen bukan preskripsi kepada anak anda dan hubungi doktor anak anda jika anak anda tidak mula berasa lebih baik semasa rawatan 24 jam pertama. Juga hentikan memberikan ibuprofen bukan preskripsi kepada anak anda dan hubungi doktor anak anda jika anak anda mengalami tanda-tanda baru, termasuk kemerahan atau pembengkakan di bahagian tubuh yang menyakitkan, atau jika sakit atau demam anak anda menjadi lebih buruk atau bertahan lebih lama dari 3 hari.

Jangan berikan ibuprofen bukan preskripsi kepada kanak-kanak yang mengalami sakit tekak yang teruk atau tidak hilang, atau yang disertai dengan demam, sakit kepala, loya, atau muntah. Hubungi doktor kanak-kanak dengan segera, kerana gejala ini mungkin menandakan keadaan yang lebih serius.

Penggunaan lain untuk ubat ini

Ibuprofen juga kadang-kadang digunakan untuk merawat ankylosing spondylitis (arthritis yang terutamanya menjejaskan tulang belakang), arthritis gouty (sakit sendi yang disebabkan oleh pembentukan bahan-bahan tertentu dalam sendi), dan arthritis psoriatik (arthritis yang berlaku dengan kulit yang tahan lama penyakit yang menyebabkan bersisik dan bengkak). Bercakap dengan doktor anda mengenai risiko menggunakan ubat ini untuk keadaan anda.

Ubat ini kadang-kadang ditetapkan untuk kegunaan lain; tanya doktor atau ahli farmasi anda untuk maklumat lanjut.

Apa langkah berjaga-jaga yang perlu saya ikuti?

Sebelum mengambil ibuprofen,beritahu doktor dan ahli farmasi anda jika anda alah kepada ibuprofen, aspirin atau NSAID lain seperti ketoprofen dan naproxen (Aleve, Naprosyn), apa-apa ubat lain, atau mana-mana ramuan yang tidak aktif dalam jenis ibuprofen yang anda bercadang untuk mengambil. Tanya ahli farmasi anda atau semak label pada pakej untuk senarai ramuan yang tidak aktif.
beritahu doktor dan ahli farmasi tentang ubat-ubatan preskripsi dan bukan preskripsi, vitamin, suplemen pemakanan, dan produk herba yang anda ambil atau merancang untuk diambil. Sila nyatakan ubat-ubatan yang disenaraikan di bahagian

PEMAHAMAN PENTING dan mana-mana yang berikut: inhibitor enzim penukar angiotensin (ACE) seperti benazepril (Lotensin, dalam Lotrel), captopril, enalapril (Vasotec, dalam Vaseretic), fosinopril, lisinopril ( dalam Zestoretic), moexipril (Univasc), perindopril (Aceon, dalam Prestalia), quinapril (Accupril, dalam Quinaretic), ramipril (Altace), dan trandolapril (Mavik, di Tarka); penyekat reseptor angiotensin seperti candesartan (Atacand, Atacand HCT), eprosartan (Teveten), irbesartan (Avapro, dalam Avalide), losartan (Cozaar, dalam Hyzaar), olmesartan (Benicar, Azor, di Benicar HCT, di Tribenzor) telmisartan (Micardis, dalam Micardis HCT, di Twynsta), dan valsartan (dalam Exforge HCT); beta blockers seperti atenolol (Tenormin, dalam Tenoretic), labetalol (Trandate), metoprolol (Lopressor, Toprol XL, di Dutoprol), nadolol (Corgard, di Corzide), dan propranolol (Hemangeol, Inderal, Innopran); diuretik ('pil air'); litium (Lithobid); dan methotrexate (Otrexup, Rasuvo, Trexall).

 Doktor anda mungkin perlu mengubah dos ubat anda atau memantau anda lebih berhati-hati untuk kesan sampingan.
jangan ambil ibuprofen tanpa preskripsi dengan apa-apa ubat lain untuk kesakitan melainkan doktor anda memberitahu anda bahawa anda sepatutnya.

beritahu doktor anda jika anda mempunyai atau pernah ada apa-apa syarat yang disebut dalam bahagian

AMARAN PENTING atau asma, terutamanya jika anda juga mempunyai hidung yang sering disumbat atau hidung atau hidung polip (bengkak bahagian dalam hidung); kegagalan jantung; bengkak tangan, lengan, kaki, pergelangan kaki, atau kaki bawah; lupus (keadaan di mana tubuh menyerang banyak tisu dan organnya sendiri, selalunya termasuk kulit, sendi, darah, dan buah pinggang); atau penyakit hati atau buah pinggang. Jika anda memberikan ibuprofen kepada anak, beritahu doktor kanak-kanak jika anak itu tidak minum cecair atau telah kehilangan sejumlah besar cecair dari muntah atau cirit-birit yang berulang.

beritahu doktor anda jika anda mengandung, terutamanya jika anda berada dalam beberapa bulan terakhir kehamilan anda; anda merancang untuk hamil; atau anda menyusu. Jika anda hamil semasa mengambil ibuprofen, hubungi doktor anda.
Sekiranya anda menjalani pembedahan, termasuk pembedahan pergigian, beritahu doktor atau doktor gigi bahawa anda sedang mengambil ibuprofen.

jika anda mempunyai phenylketonuria (PKU, penyakit inborn di mana keterlambatan mental berkembang jika diet tertentu tidak diikuti), baca label pakej dengan teliti sebelum mengambil ibuprofen bukan preskripsi. Sesetengah jenis ibuprofen bukan preskripsi boleh dimasak dengan aspartam, sumber fenilalanin.

Apakah arahan diet khas yang harus saya ikuti?

Kecuali doktor anda memberitahu anda sebaliknya, teruskan diet biasa anda.

Apa yang perlu saya lakukan jika saya terlupa dos?

Jika anda mengambil ibuprofen secara teratur, ambil dos yang tidak dijangka sebaik sahaja anda mengingatnya. Walau bagaimanapun, jika sudah hampir masa untuk dos seterusnya, langkau dos terlepas dan teruskan jadual dos biasa anda. Jangan ambil dos berganda untuk membuat yang tidak dijawab.

Apakah kesan sampingan yang boleh menyebabkan ubat ini?

Ibuprofen boleh menyebabkan kesan sampingan. Beritahu doktor anda jika mana-mana gejala ini teruk atau tidak pergi:

  • sembelit
  • cirit-birit
  • gas atau kembung
  • pening
  • nervousness
  • berdering di telinga

Beberapa kesan sampingan boleh menjadi serius. Jika anda mengalami mana-mana gejala berikut, atau yang disebutkan dalam bahagian PEMAHAMAN PENTING, hubungi doktor anda dengan serta-merta.
Jangan mengambil ibuprofen lagi sehingga anda bercakap dengan doktor anda.

  • kenaikan berat badan yang tidak dapat dijelaskan
  • sesak nafas atau kesukaran bernafas
  • bengkak abdomen, kaki, pergelangan kaki, atau kaki bawah
  • demam
  • lepuh
  • ruam
  • gatal-gatal
  • sarang
  • bengkak mata, muka, tekak, lengan, atau tangan
  • kesukaran bernafas atau menelan
  • serak
  • keletihan yang berlebihan
  • sakit di bahagian atas kanan perut
  • loya
  • hilang selera makan
  • kekuningan kulit atau mata
  • gejala seperti selesema
  • kulit pucat
  • denyutan jantung cepat
  • air kencing yang mendung, berubah warna, atau berdarah
  • sakit belakang
  • sukar atau menyakitkan
  • penglihatan kabur, perubahan penglihatan warna, atau masalah penglihatan yang lain
  • mata merah atau menyakitkan
  • leher yang tegang
  • sakit kepala
  • kekeliruan
  • pencerobohan

Ibuprofen boleh menyebabkan kesan sampingan yang lain. Hubungi doktor anda jika anda mempunyai sebarang masalah yang tidak biasa semasa mengambil ubat ini.

Sekiranya anda mengalami kesan sampingan yang serius, anda atau doktor anda boleh menghantar laporan kepada program Pelaporan Acara Adverse Acara Meditasi dan Dadah (FDA) secara dalam talian (http://www.fda.gov/Safety/MedWatch) atau melalui telefon 1-800-332-1088).

Apakah yang perlu saya ketahui mengenai penyimpanan dan pelupusan ubat ini?
Simpan ubat ini dalam bekas yang masuk, ditutup rapat, dan tidak dapat dicapai oleh kanak-kanak. Simpan pada suhu bilik dan jauh dari haba dan kelembapan berlebihan (tidak di bilik mandi).

Ubat-ubatan yang tidak perlu harus dilupuskan dengan cara khas untuk memastikan haiwan peliharaan, anak-anak dan orang lain tidak dapat memakannya. Walau bagaimanapun, anda tidak boleh mengepam ubat ini ke tandas. Sebaliknya, cara terbaik untuk melupuskan ubat anda adalah melalui program pengambilan ubat. Bercakap dengan ahli farmasi anda atau hubungi jabatan sampah / kitar semula tempatan anda untuk mengetahui tentang program pengambilan balik dalam komuniti anda. Lihat tapak web Pelupusan Penyimpanan Selamat FDA (http://goo.gl/c4Rm4p) untuk maklumat lanjut jika anda tidak mempunyai akses ke program pengambilan balik.

Adalah penting untuk mengekalkan semua ubat-ubatan dari penglihatan dan jangkauan kanak-kanak sebagai banyak bekas (seperti pemetik pil mingguan dan mereka untuk mata, krim, patch, dan inhaler) tidak tahan kanak-kanak dan kanak-kanak kecil boleh membukanya dengan mudah. Untuk melindungi anak-anak muda daripada keracunan, sentiasa tutup keselamatan dan segera letakkan ubat di lokasi yang selamat - yang ada dan jauh dan jauh dari pandangan dan jangkauan mereka. http://www.upandaway.org

Sekiranya berlaku kecemasan / terlebih dos
Sekiranya berlebihan, hubungi talian bantuan kawalan racun di 1-800-222-1222. Maklumat juga boleh didapati secara dalam talian di https://www.poisonhelp.org/help. Sekiranya mangsa telah runtuh, rampasan, mengalami masalah bernafas, atau tidak boleh dibangkitkan, segera hubungi perkhidmatan kecemasan pada 911.

Gejala overdosage mungkin termasuk:


  • pening
  • pergerakan mata pantas yang anda tidak dapat mengawal
  • lambat bernafas atau tempoh masa yang singkat tanpa bernafas
  • warna biru di sekitar bibir, mulut, dan hidung


Apakah maklumat lain yang perlu saya ketahui?

Jika anda mengambil preskripsi ibuprofen, jangan biarkan orang lain mengambil ubat anda. Tanya ahli farmasi anda sebarang soalan yang anda miliki tentang mengisi semula preskripsi anda.

Adalah penting untuk anda menyimpan senarai bertulis semua ubat-ubatan preskripsi dan bukan preskripsi (over-the-counter) yang anda ambil, serta apa-apa produk seperti vitamin, mineral, atau makanan tambahan lain. Anda harus membawa senarai ini dengan anda setiap kali anda melawat doktor atau jika anda dimasukkan ke hospital. Ia juga maklumat penting untuk dibawa bersama anda sekiranya berlaku kecemasan.