Apa itu Ubat Prednisolone

Apa itu Ubat Prednisolone?

Prednisolone adalah ubat yang berfungsi untuk merawat keadaan seperti arthritis, masalah darah, gangguan sistem imun, keadaan kulit dan mata, masalah pernafasan, kanser, dan alahan yang teruk.

Prednisolone adalah ubat buatan manusia yang meniru bahan semulajadi (hormon kortikosteroid) yang dibuat oleh kelenjar adrenal. Ubat-ubat ini mengurangkan respon sistem imun anda terhadap pelbagai penyakit untuk mengurangkan gejala tindak balas alahan seperti sakit dan bengkak.

Dos prednisolone dan kesan sampingan prednisolone akan dijelaskan lebih lanjut di bawah.

Bagaimana anda menggunakan Prednisolone?

Ambil ubat ini, dengan makanan atau susu untuk mengelakkan sakit perut, seperti yang diarahkan oleh doktor anda. Berhati-hati mengukur dos menggunakan alat pengukur / sudu khas. Jangan gunakan sudu rumah kerana anda mungkin tidak mendapat dos yang betul.

Terdapat banyak jenama, dos dan bentuk prednisolon cecair yang ada. Baca arahan dos dengan teliti untuk setiap produk kerana jumlah prednisolon mungkin berbeza antara produk. Lihat juga bahagian kewaspadaan dan penyimpanan.

Gunakan dadah mengikut dos dengan berhati-hati. Dos dan tempoh rawatan adalah berdasarkan keadaan perubatan anda dan tindak balas terhadap rawatan. Doktor anda boleh mengarahkan anda mengambil prednisolone 1-4 kali sehari atau mengambil dos tunggal setiap hari. Tandakan kalendar anda dengan peringatan untuk membantu anda.

Jangan berhenti mengambil ubat ini tanpa berunding dengan doktor anda. Sesetengah keadaan (seperti sawan) boleh menjadi lebih buruk apabila ubat dihentikan. Doktor anda akan mengurangkan dos secara beransur-ansur.

Prednisolone adalah ubat yang berfungsi untuk merawat keadaan seperti arthritis, masalah darah, gangguan sistem imun, keadaan kulit dan mata, masalah pernafasan, kanser, dan alahan yang teruk.

Jika anda menggunakan prednisolone secara teratur untuk masa yang lama atau dalam dos yang tinggi, anda mungkin mengalami gejala jika penggunaan ubat ini tiba-tiba dihentikan. Untuk mengelakkan gejala ini (seperti kelemahan, penurunan berat badan, mual, sakit otot, sakit kepala, keletihan, pening), doktor boleh mengurangkan dos secara beransur-ansur.

Rujuk doktor atau ahli farmasi anda untuk mendapatkan maklumat lanjut, dan segera melaporkan sebarang reaksi pengeluaran dadah. Lihat juga bahagian Amaran.

Beritahu doktor anda jika keadaan anda tidak bertambah baik atau bertambah buruk.

Ikut peraturan yang diberikan oleh doktor atau ahli farmasi sebelum memulakan rawatan. Jika anda mempunyai soalan, rujuk kepada doktor atau ahli farmasi anda.


Bagaimana anda menyimpan Prednisolone?

Ubat ini paling baik disimpan pada suhu bilik, menyimpannya dari tempat cahaya dan lembapan langsung. Jangan simpan di bilik mandi. Jangan membekukannya. Jenama lain ubat ini mungkin mempunyai peraturan storan yang berbeza.

Beri perhatian kepada arahan penyimpanan pada pembungkusan produk atau meminta ahli farmasi anda. Simpan semua ubat daripada jangkauan kanak-kanak dan haiwan kesayangan.

Jangan minum ubat ke dalam tandas atau ke dalam longkang kecuali diarahkan. Buang produk ini jika tempoh sah telah tamat tempoh atau jika ia tidak lagi diperlukan. Rujuk syarikat farmasi anda atau syarikat pelupusan sisa tempatan mengenai cara membuang produk anda dengan selamat.

Baca Juga >>>Apakah penyakit kulit?