Ubat Chlorpheniramine

Mengapa ubat ini diberi?

Ubat Chlorpheniramine melegakan mata merah, gatal, berair; bersin; hidung gatal atau tekak; dan hidung berair yang disebabkan oleh alahan, demam panas, dan selesema biasa. Chlorpheniramine membantu mengendalikan gejala-gejala sejuk atau alergi tetapi tidak akan merawat penyebab gejala atau pemulihan kelajuan. Chlorpheniramine dalam kelas ubat-ubatan yang dipanggil antihistamin. Ia berfungsi dengan menghalang tindakan histamine, bahan dalam tubuh yang menyebabkan gejala alahan.

Bagaimana ubat ini digunakan?

Chlorpheniramine datang sebagai tablet, kapsul, tablet dan kapsul yang dilepaskan (lama bertindak) dan tablet yang dikunyah, dan cecair yang diambil oleh mulut. Kapsul dan tablet biasa, tablet chewable, dan cecair biasanya diambil setiap 4 hingga 6 jam seperti yang diperlukan. Tablet dan kapsul yang dilepaskan (lama bertindak) biasanya diambil dua kali sehari pada waktu pagi dan petang seperti yang diperlukan. Ikut arahan pada label preskripsi anda dengan teliti, dan tanya doktor atau ahli farmasi anda untuk menerangkan mana-mana bahagian yang anda tidak faham. Ambil chlorpheniramine dengan tepat seperti yang diarahkan. Jangan mengambil lebih kurang atau mengambilnya lebih kerap daripada yang diresepkan oleh doktor anda.



Chlorpheniramine datang bersendirian dan digabungkan dengan demam dan reducer sakit, expectorants, suppressants batuk, dan decongestants. Tanya doktor atau ahli farmasi anda untuk nasihat mengenai produk mana yang terbaik untuk gejala anda. Semak batuk tanpa preskripsi dan label produk sejuk dengan berhati-hati sebelum menggunakan 2 atau lebih produk pada masa yang sama. Produk-produk ini mungkin mengandungi ramuan aktif yang sama dan membawa mereka bersama-sama boleh menyebabkan anda menerima overdosis. Ini amat penting jika anda akan memberi batuk dan ubat-ubatan yang sejuk kepada seorang kanak-kanak.

Batuk tanpa preskripsi dan produk gabungan sejuk, termasuk produk yang mengandungi chlorpheniramine, boleh menyebabkan kesan sampingan yang serius atau kematian pada kanak-kanak kecil. Jangan berikan produk ini kepada kanak-kanak yang berumur kurang daripada 4 tahun. Sekiranya anda memberi produk ini kepada kanak-kanak berumur 4-11 tahun, berhati-hati dan ikuti arahan pakej dengan teliti.

Sekiranya anda memberikan chlorpheniramine atau produk gabungan yang mengandungi chlorpheniramine kepada seorang kanak-kanak, baca label pakej dengan teliti untuk memastikan ia adalah produk yang sesuai untuk anak umur itu. Jangan berikan produk chlorpheniramine yang dibuat untuk orang dewasa kepada kanak-kanak.

Sebelum anda memberikan produk chlorpheniramine kepada seorang kanak-kanak, periksa label pakej untuk mengetahui berapa banyak ubat yang harus diterima oleh kanak-kanak. Berikan dos yang sepadan dengan umur kanak-kanak pada carta. Tanya doktor kanak-kanak jika anda tidak tahu berapa banyak ubat untuk memberi anak itu.

Jika anda mengambil cecair, jangan gunakan sudu rumah untuk mengukur dos anda. Gunakan sudu ukur atau cawan yang datang dengan ubat atau gunakan sudu yang dibuat khusus untuk mengukur ubat.

Sekiranya anda menggunakan tablet pelepasan atau kapsul yang dilepaskan, tunasnya. Jangan memecahkan, menghancurkan, mengunyah, atau membukanya.

Penggunaan lain untuk ubat ini

Ubat ini kadang-kadang ditetapkan untuk kegunaan lain; tanya doktor atau ahli farmasi anda untuk maklumat lanjut.

Apa langkah berjaga-jaga yang perlu saya ikuti?

Sebelum mengambil chlorpheniramine,
beritahu doktor dan ahli farmasi anda jika anda alah kepada chlorpheniramine, mana-mana ubat lain, atau mana-mana ramuan dalam produk chlorpheniramine yang anda bercadang untuk digunakan. Semak label pakej untuk senarai ramuan.
beritahu doktor dan ahli farmasi tentang ubat-ubatan preskripsi dan bukan preskripsi, vitamin, suplemen pemakanan, dan produk herba yang anda ambil atau merancang untuk diambil. Pastikan untuk menyebut mana-mana yang berikut: ubat lain untuk pilek, demam, atau alergi; ubat untuk kebimbangan, kemurungan, atau sawan; relaxants otot; ubat narkotik untuk kesakitan; sedatif; pil tidur; dan penenang.

beritahu doktor anda jika anda mempunyai atau pernah mengalami asma, emfisema, bronkitis kronik, atau lain-lain jenis penyakit paru-paru; glaukoma (keadaan di mana peningkatan tekanan di mata boleh menyebabkan kehilangan penglihatan secara beransur-ansur); ulser; kencing manis; kesukaran kencing (disebabkan oleh kelenjar prostat yang diperbesar); penyakit jantung; tekanan darah tinggi; sawan; atau kelenjar tiroid yang terlalu aktif.

beritahu doktor anda jika anda hamil, merancang untuk hamil, atau menyusu. Jika anda hamil semasa mengambil chlorpheniramine, hubungi doktor anda.
Sekiranya anda menjalani pembedahan, termasuk pembedahan pergigian, beritahu doktor atau doktor gigi bahawa anda mengambil chlorpheniramine.

anda perlu tahu bahawa ubat ini boleh menyebabkan anda mengantuk. Jangan memandu kereta atau mengendalikan jentera sehingga anda tahu bagaimana ubat ini memberi kesan kepada anda.
tanya doktor tentang penggunaan alkohol yang selamat semasa anda mengambil chlorpheniramine.

Alkohol boleh menyebabkan kesan sampingan chlorpheniramine lebih buruk.

Apakah arahan diet khas yang harus saya ikuti?

Kecuali doktor anda memberitahu anda sebaliknya, teruskan diet biasa anda.

Apa yang perlu saya lakukan jika saya terlupa dos?

Chlorpheniramine biasanya diambil seperti yang diperlukan. Jika doktor anda memberitahu anda untuk mengambil chlorpheniramine secara teratur, ambil dos yang tidak dijangka sebaik sahaja anda mengingatnya. Walau bagaimanapun, jika sudah hampir masa untuk dos seterusnya, langkau dos terlepas dan teruskan jadual dos biasa anda. Jangan ambil dos berganda untuk membuat yang tidak dijawab.

Apakah kesan sampingan yang boleh menyebabkan ubat ini?
Chlorpheniramine boleh menyebabkan kesan sampingan. Beritahu doktor anda jika mana-mana gejala ini teruk atau tidak pergi:

  • mengantuk
  • mulut kering, hidung, dan tekak
  • loya
  • muntah
  • hilang selera makan
  • sembelit
  • sakit kepala
  • kesesakan dada meningkat

Beberapa kesan sampingan boleh menjadi serius. Jika anda mengalami sebarang gejala berikut, hubungi doktor anda dengan serta-merta:

  • masalah penglihatan
  • kesakitan kencing

Sekiranya anda mengalami kesan sampingan yang serius, anda atau doktor anda boleh menghantar laporan kepada program Pelaporan Acara Adverse Acara Meditasi dan Dadah (FDA) secara dalam talian (http://www.fda.gov/Safety/MedWatch) atau melalui telefon 1-800-332-1088).

Apakah yang perlu saya ketahui mengenai penyimpanan dan pelupusan ubat ini?
Simpan ubat ini dalam bekas yang masuk, ditutup rapat, dan tidak dapat dicapai oleh kanak-kanak. Simpan pada suhu bilik dan jauh dari haba dan kelembapan berlebihan (tidak di bilik mandi).

Ubat-ubatan yang tidak perlu harus dilupuskan dengan cara khas untuk memastikan haiwan peliharaan, anak-anak dan orang lain tidak dapat memakannya. Walau bagaimanapun, anda tidak boleh mengepam ubat ini ke tandas.

Sebaliknya, cara terbaik untuk melupuskan ubat anda adalah melalui program pengambilan ubat. Bercakap dengan ahli farmasi anda atau hubungi jabatan sampah / kitar semula tempatan anda untuk mengetahui tentang program pengambilan balik dalam komuniti anda. Lihat tapak web Pelupusan Penyimpanan Selamat FDA (http://goo.gl/c4Rm4p) untuk maklumat lanjut jika anda tidak mempunyai akses ke program pengambilan balik.

Adalah penting untuk mengekalkan semua ubat-ubatan dari penglihatan dan jangkauan kanak-kanak sebagai banyak bekas (seperti pemetik pil mingguan dan mereka untuk mata, krim, patch, dan inhaler) tidak tahan kanak-kanak dan kanak-kanak kecil boleh membukanya dengan mudah. Untuk melindungi anak-anak muda daripada keracunan, sentiasa tutup keselamatan dan segera letakkan ubat di lokasi yang selamat - yang ada dan jauh dan jauh dari pandangan dan jangkauan mereka. http://www.upandaway.org

Sekiranya berlaku kecemasan / terlebih dos
Sekiranya berlebihan, hubungi talian bantuan kawalan racun di 1-800-222-1222. Maklumat juga boleh didapati secara dalam talian di https://www.poisonhelp.org/help. Sekiranya mangsa telah runtuh, rampasan, mengalami masalah bernafas, atau tidak boleh dibangkitkan, segera hubungi perkhidmatan kecemasan pada 911.

Apakah maklumat lain yang perlu saya ketahui?
Tanya ahli farmasi anda sebarang pertanyaan mengenai chlorpheniramine.

Adalah penting untuk anda menyimpan senarai bertulis semua ubat-ubatan preskripsi dan bukan preskripsi (over-the-counter) yang anda ambil, serta apa-apa produk seperti vitamin, mineral, atau makanan tambahan lain. Anda harus membawa senarai ini dengan anda setiap kali anda melawat doktor atau jika anda dimasukkan ke hospital. Ia juga maklumat penting untuk dibawa bersama anda sekiranya berlaku kecemasan.