Ubat Delafloxacin digunakan untuk ?

Mengapa ubat ini digunakan?

Ubat Delafloxacin digunakan untuk merawat jangkitan kulit yang disebabkan oleh bakteria pada orang dewasa. Delafloxacin berada dalam kelas antibiotik yang dipanggil fluoroquinolones. Ia berfungsi dengan membunuh bakteria yang menyebabkan jangkitan.

Antibiotik seperti delafloxacin tidak akan berfungsi untuk selesema, selesema, atau jangkitan virus lain. Menggunakan antibiotik apabila mereka tidak diperlukan meningkatkan risiko mendapatkan jangkitan kemudian yang menentang rawatan antibiotik.

Bagaimana ubat ini digunakan?

Delafloxacin datang sebagai tablet untuk diambil melalui mulut. Ia biasanya diambil dengan atau tanpa makanan dua kali sehari (setiap 12 jam). Ambil delafloxacin sekitar waktu yang sama setiap hari. Ikut arahan pada label preskripsi anda dengan teliti, dan tanya doktor atau ahli farmasi anda untuk menerangkan mana-mana bahagian yang anda tidak faham. Ambil delafloxacin tepat seperti yang diarahkan. Jangan mengambil lebih kurang atau mengambilnya lebih kerap daripada yang diresepkan oleh doktor anda.

Anda harus berasa lebih baik semasa beberapa hari pertama rawatan dengan delafloxacin. Sekiranya gejala anda tidak bertambah baik atau bertambah teruk, panggil doktor anda.

Ambil delafloxacin sehingga anda menamatkan preskripsi, walaupun anda merasa lebih baik. Jangan berhenti mengambil delafloxacin tanpa bercakap dengan doktor anda melainkan anda mengalami kesan sampingan yang serius yang tersenarai di bahagian AMARAN PENTING atau KESAN SAMPINGAN PENTING.

Sekiranya anda berhenti mengambil delafloxacin tidak lama lagi atau melangkau dos, jangkitan anda mungkin tidak dirawat sepenuhnya dan bakteria mungkin menjadi tahan terhadap antibiotik.

Penggunaan lain untuk ubat ini

Ubat ini boleh ditetapkan untuk kegunaan lain; tanya doktor atau ahli farmasi anda untuk maklumat lanjut.

Apa langkah berjaga-jaga yang perlu saya ikuti?

Sebelum mengambil delafloxacin,
beritahu doktor dan ahli farmasi anda jika anda alergik atau mempunyai reaksi yang teruk untuk delafloxacin, antibiotik quinolone atau fluoroquinolone yang lain seperti Ciprofloxacin (Cipro), gatifloxacin (Tequin; tidak terdapat di Amerika Syarikat), gemifloxacin (Faktif), levofloxacin (Levaquin ), loufloxacin (Maxaquin, tidak terdapat di Amerika Syarikat), moxifloxacin (Avelox), asid nalidixik (NegGram), norfloxacin (Noroxin), ofloxacin (Floxin), dan sparfloxacin (Zagam, atau mana-mana ramuan dalam tablet delafloxacin. Tanya ahli farmasi anda atau semak Panduan Ubat untuk senarai ramuan.

beritahu doktor dan ahli farmasi tentang ubat-ubatan preskripsi dan bukan preskripsi, vitamin, suplemen pemakanan, dan produk herba yang anda ambil atau merancang untuk diambil. Pastikan anda menyebut ubat-ubatan yang disenaraikan di bahagian AMARAN PENTING.

Doktor anda mungkin perlu mengubah dos ubat anda atau memantau anda dengan teliti untuk kesan sampingan.

jika anda mengambil antacid yang mengandungi aluminium hidroksida atau magnesium hidroksida (Maalox, Mylanta, yang lain), penyelesaian dendan didanosine (Videx) sucralfate (Carafate), atau suplemen vitamin atau mineral yang mengandungi besi atau zink, ambil ubat ini 6 jam sebelum atau 2 jam selepas anda mengambil delafloxacin.

beritahu doktor anda jika anda pernah atau pernah mengalami penyakit buah pinggang.

beritahu doktor anda jika anda mengandung, merancang untuk hamil, atau menyusu. Jika anda hamil semasa mengambil delafloxacin, hubungi doktor anda.

Apakah arahan diet khas yang harus saya ikuti?
Kecuali doktor anda memberitahu anda sebaliknya, teruskan diet biasa anda.

Apa yang perlu saya lakukan jika saya terlupa dos?

Ambil dos terlepas sebaik sahaja anda mengingatnya. Walau bagaimanapun, jika anda sepatutnya mengambil dos seterusnya dalam masa 8 jam atau kurang, langkau dos terlepas dan teruskan jadual dos biasa anda. Jangan ambil dos berganda untuk membuat yang tidak dijawab.

Apakah kesan sampingan yang boleh menyebabkan ubat ini?

Delafloxacin boleh menyebabkan kesan sampingan. Beritahu doktor anda jika mana-mana gejala ini teruk atau tidak pergi:

  • loya
  • muntah
  • cirit-birit
  • sakit kepala


Beberapa kesan sampingan boleh menjadi serius. Sekiranya anda mengalami mana-mana gejala ini atau yang tersenarai di bahagian PERINGATAN PENTING, berhenti mengambil delafloxacin dan hubungi doktor anda dengan segera atau dapatkan rawatan perubatan kecemasan:

cirit-birit yang teruk (najis berair atau berdarah) yang mungkin berlaku dengan atau tanpa demam dan kekejangan perut (mungkin berlaku sehingga 2 bulan atau lebih selepas rawatan)
ruam, gatal-gatal, sarang, sesak nafas, kesemutan atau bengkak muka atau tekak, pingsan

Delafloxacin boleh menyebabkan kesan sampingan yang lain.

Hubungi doktor anda jika anda mempunyai sebarang masalah yang tidak biasa semasa mengambil ubat ini.

Sekiranya anda mengalami kesan sampingan yang serius, anda atau doktor anda boleh menghantar laporan kepada program Pelaporan Acara Adverse Acara Meditasi dan Dadah (FDA) secara dalam talian (http://www.fda.gov/Safety/MedWatch) atau melalui telefon 1-800-332-1088).

Apakah yang perlu saya ketahui mengenai penyimpanan dan pelupusan ubat ini?

Simpan ubat ini dalam bekas yang masuk, ditutup rapat, dan tidak dapat dicapai oleh kanak-kanak. Simpan pada suhu bilik dan jauh dari haba dan kelembapan berlebihan (tidak di bilik mandi).

Ubat-ubatan yang tidak perlu harus dilupuskan dengan cara khas untuk memastikan haiwan peliharaan, anak-anak dan orang lain tidak dapat memakannya. Walau bagaimanapun, anda tidak boleh mengepam ubat ini ke tandas. Sebaliknya, cara terbaik untuk melupuskan ubat anda adalah melalui program pengambilan ubat.

Bercakap dengan ahli farmasi anda atau hubungi jabatan sampah / kitar semula tempatan anda untuk mengetahui tentang program pengambilan balik dalam komuniti anda. Lihat tapak web Pelupusan Penyimpanan Selamat FDA (http://goo.gl/c4Rm4p) untuk maklumat lanjut jika anda tidak mempunyai akses ke program pengambilan balik.

Sekiranya berlaku kecemasan / terlebih dos

Sekiranya berlebihan, hubungi talian bantuan kawalan racun di 1-800-222-1222. Maklumat juga boleh didapati secara dalam talian di https://www.poisonhelp.org/help. Sekiranya mangsa telah runtuh, rampasan, mengalami masalah bernafas, atau tidak boleh dibangkitkan, segera hubungi perkhidmatan kecemasan pada 911.

Apakah maklumat lain yang perlu saya ketahui?

Simpan semua temu janji dengan doktor dan makmal anda. Doktor anda boleh memerintahkan ujian makmal tertentu untuk memeriksa tindak balas badan anda kepada delafloxacin.

Jangan biarkan orang lain mengambil ubat anda. Resipi anda mungkin tidak boleh diisi semula. Jika anda masih mempunyai simptom jangkitan selepas anda selesai delafloxacin, hubungi doktor anda.

Adalah penting untuk anda menyimpan senarai bertulis semua ubat-ubatan preskripsi dan bukan preskripsi (over-the-counter) yang anda ambil, serta apa-apa produk seperti vitamin, mineral, atau makanan tambahan lain.

Anda harus membawa senarai ini dengan anda setiap kali anda melawat doktor atau jika anda dimasukkan ke hospital. Ia juga maklumat penting untuk dibawa bersama anda sekiranya berlaku kecemasan.

AMARAN PENTING:

Mengambil delafloxacin meningkatkan risiko anda akan mengembangkan tendinitis (bengkak tisu berserabut yang menghubungkan tulang ke otot) atau mengalami pecah tendon (merobek tisu berserabut yang menghubungkan tulang ke otot) semasa rawatan anda atau sehingga beberapa bulan selepas itu. Masalah ini boleh menjejaskan tendon di bahu anda, tangan anda, belakang pergelangan kaki anda, atau di bahagian lain badan anda.

Tendinitis atau tendon pecah boleh berlaku kepada orang-orang dari mana-mana umur, tetapi risiko yang paling tinggi pada orang berusia lebih 60 tahun. Beritahu doktor anda jika anda telah atau pernah mengalami pemindahan buah pinggang, jantung, atau paru-paru; penyakit buah pinggang; gangguan sendi atau tendon seperti arthritis rheumatoid (keadaan di mana badan menyerang sendi sendiri, menyebabkan sakit, bengkak, dan kehilangan fungsi); atau jika anda mengambil bahagian dalam aktiviti fizikal biasa.

Beritahu doktor dan ahli farmasi anda jika anda mengambil steroid oral atau suntikan seperti dexamethasone (Decadron, Dexpak), methylprednisolone (Medrol), atau prednisone (Sterapred). Jika anda mengalami sebarang gejala tendinitis berikut, berhenti mengambil delafloxacin, berehat, dan segera hubungi doktor anda: sakit, bengkak, kelembutan, kekakuan, atau kesukaran dalam menggerakkan otot. Sekiranya mengalami sebarang gejala pecah tendon berikut, berhenti mengambil delafloxacin dan dapatkan rawatan perubatan kecemasan: mendengar atau merasakan snap atau pop di kawasan tendon, lebam selepas kecederaan pada kawasan tendon, atau ketidakupayaan untuk bergerak atau menanggung berat badan kawasan yang terjejas.

Mengambil delafloxacin boleh menyebabkan perubahan sensasi dan kerosakan saraf yang mungkin tidak hilang walaupun anda berhenti mengambil delafloxacin. Kerosakan ini mungkin berlaku tidak lama selepas anda mula mengambil delafloxacin. Beritahu doktor anda jika anda pernah mengalami neuropati periferal (sejenis kerosakan saraf yang menyebabkan kesemutan, kebas, dan kesakitan di tangan dan kaki). Sekiranya anda mengalami sebarang gejala berikut, hentikan mengambil delafloxacin dan hubungi doktor anda dengan segera: kebas, kesemutan, kesakitan, pembakaran, atau kelemahan di tangan atau kaki; atau perubahan keupayaan anda untuk berasa sentuhan ringan, getaran, sakit, panas, atau sejuk.

Mengambil delafloxacin boleh menjejaskan otak atau sistem saraf anda dan menyebabkan kesan sampingan yang serius. Ini boleh berlaku selepas dos delafloxacin pertama. Beritahu doktor anda jika anda mempunyai atau pernah mengalami sawan, epilepsi, cerebral arteriosclerosis (penyempitan saluran darah di dalam atau berhampiran otak yang boleh menyebabkan strok atau ministroke), strok, mengubah struktur otak, atau penyakit buah pinggang.

 Sekiranya anda mengalami sebarang gejala berikut, berhenti mengambil delafloxacin dan segera hubungi doktor anda: sawan; gegaran; pening; kesedaran; sakit kepala yang tidak akan hilang (dengan atau tanpa penglihatan kabur); kesukaran tidur atau tidur; mimpi buruk; tidak mempercayai orang lain atau merasakan orang lain ingin menyakiti anda; halusinasi (melihat perkara atau mendengar suara yang tidak ada); pemikiran atau tindakan terhadap mencederakan atau membunuh diri; berasa gelisah, cemas, gugup, tertekan, atau keliru, atau perubahan lain dalam mood atau tingkah laku anda.

Mengambil delafloxacin boleh memburukkan kelemahan otot pada orang dengan myasthenia gravis (gangguan sistem saraf yang menyebabkan kelemahan otot) dan menyebabkan kesukaran bernafas atau mati. Beritahu doktor anda jika anda mempunyai myasthenia gravis. Doktor anda mungkin memberitahu anda untuk tidak mengambil delafloxacin. Sekiranya anda mempunyai myasthenia gravis dan doktor anda memberitahu anda bahawa anda perlu mengambil delafloxacin, hubungi doktor anda dengan segera jika anda mengalami kelemahan otot atau kesukaran bernafas semasa rawatan anda.

Bercakap dengan doktor tentang risiko mengambil delafloxacin.

Doktor atau ahli farmasi anda akan memberikan lembaran maklumat pesakit pengilang (Panduan Pengubatan) apabila anda memulakan rawatan dengan delafloxasin. Baca maklumat dengan berhati-hati dan tanya doktor atau ahli farmasi anda jika ada pertanyaan. Anda juga boleh melayari laman web Pentadbiran Makanan dan Dadah (FDA) (http://www.fda.gov/Drugs) atau laman web pengeluar untuk mendapatkan Panduan Ubat.