Ubat Pil Kontraseptif oral

Mengapa ubat ini dimakan?

Kontraseptif oral (pil kawalan kelahiran@ pil perancang keluarga) digunakan untuk mencegah kehamilan. Estrogen dan progestin adalah dua hormon seks wanita. Gabungan kerja estrogen dan progestin dengan menghalang ovulasi (pelepasan telur dari ovari).

Mereka juga menukar lapisan rahim (rahim) untuk mengelakkan kehamilan daripada membangun dan mengubah lendir pada serviks (pembukaan rahim) untuk mencegah sperma (sel-sel pembiakan lelaki) masuk. Kontraseptif lisan adalah kaedah kawalan kelahiran yang sangat berkesan, tetapi mereka tidak menghalang penyebaran virus immunodeficiency manusia (HIV, virus yang menyebabkan sindrom imunodefisiensi diperolehi) dan penyakit kelamin lain.

Sesetengah jenama kontraseptif oral juga digunakan untuk merawat jerawat pada pesakit tertentu. Kontraseptif lisan merawat jerawat dengan mengurangkan jumlah bahan semulajadi tertentu yang boleh menyebabkan jerawat.

Sesetengah kontraseptif oral (Beyaz, Yaz) juga digunakan untuk melegakan simptom gangguan dysphoric pranstruasi (gejala fizikal dan emosi yang berlaku sebelum tempoh haid setiap bulan) di kalangan wanita yang telah memilih untuk menggunakan kontraseptif oral untuk mencegah kehamilan.

Bagaimana ubat ini digunakan?

Kontraseptif oral datang dalam paket 21, 28, atau 91 tablet untuk diambil melalui mulut sekali sehari, setiap hari atau hampir setiap hari kitaran biasa. Untuk mengelakkan loya, ambil pil kontraseptif dengan makanan atau susu. Ambil kontraseptif oral anda pada masa yang sama setiap hari. Ikut arahan pada label preskripsi anda dengan teliti, dan tanya doktor atau ahli farmasi anda untuk menerangkan mana-mana bahagian yang anda tidak faham. Ambil kontraseptif oral anda seperti yang diarahkan. Jangan mengambil lebih atau kurang, ambil lebih kerap, atau bawa ia lebih lama daripada yang ditetapkan oleh doktor anda.

Kontraseptif lisan datang dalam pelbagai jenama. Jenama pil kontraseptif yang berbeza mengandungi ubat atau dos yang sedikit berbeza, diambil dengan cara yang sedikit berbeza, dan mempunyai risiko dan manfaat yang berlainan. Pastikan anda tahu jenama mana pil kontraseptif yang anda gunakan dan bagaimana anda menggunakannya. Tanya doktor atau ahli farmasi anda untuk mendapatkan salinan maklumat pengeluar untuk pesakit dan membacanya dengan teliti.

Sekiranya anda mempunyai paket 21 tablet, ambil 1 tablet setiap hari selama 21 hari dan kemudian tidak ada selama 7 hari. Kemudian mulakan satu paket baru.

Jika anda mempunyai paket 28-tablet, ambil 1 tablet setiap hari selama 28 hari berturut-turut mengikut urutan yang dinyatakan dalam paket anda. Mulakan satu paket baru hari selepas anda mengambil tablet ke 28 anda. Tablet dalam kebanyakan paket 28 tablet mungkin mempunyai warna yang berbeza. Ramai 28 paket tablet mempunyai tablet warna tertentu yang mengandungi jumlah estrogen dan progestin yang berbeza, tetapi juga mempunyai tablet warna lain yang mengandungi ramuan tidak aktif atau tambahan folat.

Jika anda mempunyai paket tablet 91 hari, ambil 1 tablet setiap hari selama 91 hari. Pek anda akan mengandungi tiga dulang tablet. Mulakan dengan tablet pertama pada dulang pertama dan terus mengambil 1 tablet setiap hari mengikut urutan yang dinyatakan pada paket sehingga anda telah mengambil semua tablet pada semua dulang. Set terakhir tablet adalah warna yang berbeza. Tablet ini mungkin mengandungi bahan tidak aktif, atau ia mungkin mengandungi dos estrogen yang sangat rendah. Mulakan paket baru anda sehari selepas anda mengambil tablet ke-91 anda.

Doktor anda akan memberitahu anda apabila anda perlu mengambil kontraseptif oral anda. Kontraseptif oral biasanya bermula pada hari pertama atau kelima tempoh haid anda atau pada hari Ahad pertama selepas atau di mana pendarahan bermula. Doktor anda juga akan memberitahu anda sama ada anda perlu menggunakan kaedah kawalan kelahiran yang lain dalam tempoh 7 hingga 9 hari pertama yang anda ambil kontraseptif oral anda dan akan membantu anda memilih kaedah. Ikut arahan ini dengan berhati-hati.

Anda mungkin mengalami pendarahan penarikan yang serupa dengan tempoh haid semasa anda mengambil tablet tidak aktif atau tablet estrogen dos rendah atau sepanjang minggu yang anda tidak mengambil kontraseptif oral anda. Jika anda mengambil jenis paket yang hanya mengandungi tablet aktif, anda tidak akan mengalami sebarang pendarahan yang dijadualkan, tetapi anda mungkin mengalami pendarahan dan pendarahan yang tidak dijangka, terutama pada permulaan rawatan anda. Pastikan anda mula mengambil paket baru mengikut jadual walaupun anda masih berdarah.

Anda mungkin perlu menggunakan kaedah kawalan kelahiran cadangan jika anda muntah atau mengalami cirit-birit semasa anda mengambil pil perancang. Bercakap kepada doktor tentang perkara ini sebelum anda mula mengambil kontraseptif oral anda supaya anda dapat menyediakan kaedah kawalan kelahiran sekiranya diperlukan. Sekiranya anda muntah atau mengalami cirit-birit semasa anda mengambil kontraseptif oral, hubungi doktor anda untuk mengetahui berapa lama anda harus menggunakan kaedah sandaran.

Sekiranya anda baru lahir, tunggu sehingga 4 minggu selepas bersalin untuk mula mengambil pil kontraseptif. Jika anda mempunyai pengguguran atau keguguran, berbincanglah dengan doktor anda tentang bila anda perlu mengambil pil kontraseptif.

Kontraseptif oral akan berfungsi hanya selagi ia diambil secara teratur. Teruskan untuk mengambil pil kontraseptif setiap hari walaupun anda mengesan atau pendarahan, mempunyai perut kecewa, atau tidak fikir anda mungkin hamil. Jangan berhenti mengambil pil kontraseptif tanpa berbincang dengan doktor anda.

Penggunaan lain untuk ubat ini

Kontraseptif
oral juga kadang-kadang digunakan untuk merawat haid yang berat atau tidak teratur dan endometriosis (keadaan di mana jenis tisu yang melekat rahim [rahim] tumbuh di bahagian lain badan dan menyebabkan sakit, haid berat atau tidak teratur [tempoh], dan gejala lain). Bercakap dengan doktor anda tentang risiko menggunakan ubat ini untuk keadaan anda.

Ubat ini boleh ditetapkan untuk kegunaan lain; tanya doktor atau ahli farmasi anda untuk maklumat lanjut.

Apa langkah berjaga-jaga yang perlu saya ikuti?

Sebelum mengambil pil kontraseptif,
beritahu doktor dan ahli farmasi anda jika anda alah kepada estrogen, progestin, atau mana-mana ubat lain.

beritahu doktor dan ahli farmasi anda apa ubat preskripsi dan bukan preskripsi, vitamin, dan makanan tambahan yang anda ambil.

 Pastikan anda menyebut mana-mana yang berikut: acetaminophen (APAP, Tylenol); antibiotik seperti ampicillin (Principen), clarithromycin (Biaxin), eritromisin (EES, E-Mycin, Erythrocin), isoniazid (INH, Nydrazid), metronidazole (Flagyl), minocycline (Dynacin, Minocin), rifabutin (Mycobutin) Rifadin, Rimactane), tetracycline (Sumycin), dan troleandomycin (TAO) (tidak terdapat di AS); antikoagulan ('penipisan darah') seperti warfarin (Coumadin); antifungal seperti griseofulvin (Fulvicin, Grifulvin, Grisactin), fluconazole (Diflucan), itraconazole (Sporanox), dan ketoconazole (Nizoral); atorvastatin (Lipitor); clofibrate (Atromid-S); cyclosporine (Neoral, Sandimun); bosentan (Tracleer); cimetidine (Tagamet); danazol (Danocrine); delavirdine (Reskriptor); diltiazem (Cardizem, Dilacor, Tiazac); fluoxetine (Prozac, Sarafem, di Symbyax); Inhibitor protease HIV seperti indinavir (Crixivan) dan ritonavir (Norvir); ubat-ubatan untuk serangan seperti carbamazepine (Tegretol), felbamate (Felbatol), lamotrigine (Lamictal), oxcarbazepine (Trileptal), phenobarbital (Luminal, Solfoton), phenytoin (Dilantin), primidone (Mysoline), dan topiramate (Topamax); modafinil (Provigil); morfin (Kadian, MS Contin, MSIR, yang lain); nefazodone; rifampin (Rimactane, di Rifadin, di Rifater); steroid lisan seperti dexamethasone (Decadron, Dexone), methylprednisolone (Medrol), prednisone (Deltasone), dan prednisolone (Prelone); temazepam (Restoril); theophylline (Theobid, Theo-Dur); ubat tiroid seperti levothyroxine (Levothroid, Levoxyl, Synthroid); verapamil (Calan, Covera, Isoptin, Verelan); vitamin C; dan zafirlukast (Accolate). Doktor anda mungkin perlu mengubah dos ubat anda atau memantau anda dengan teliti untuk kesan sampingan.

jika anda mengambil pil kontraseptif yang mengandungi drosperinone (Beyaz, Gianvi, Loryna, Ocella, Safyral, Syeda, Yasmin, Yaz, dan Zarah) beritahu doktor dan ahli farmasi anda jika anda mengambil ubat-ubatan yang disenaraikan di atas atau mana-mana yang berikut: inhibitor enzim penukar angiotensin (ACE) seperti benazepril (Lotensin), enalapril (Vasotec), dan lisinopril (Prinivil, Zestril); antagonis angiotensin II seperti irbesartan (Avapro), losartan (Cozaar), dan valsartan (Diovan); aspirin dan ubat-ubatan anti-radang nonsteroid lain (NSAIDs) seperti ibuprofen (Advil, Motrin) dan naproxen (Aleve, Naprosyn); diuretik ('pil air') seperti amilorida (Midamor), spironolactone (Aldactone), dan triamterene (Dyrenium); eplerenone (Inspra); heparin; atau suplemen kalium. Sebelum mengambil Beyaz atau Safyral, juga beritahu doktor atau ahli farmasi jika anda mengambil cholestyramine (Locholest, Prevalite, Questran), suplemen folat, methotrexate (Trexall), pyrimethamine (Daraprim), sulfasalazine (Azulfidine), atau asid valproic (Depakene, Stavzor).

beritahu doktor apa produk herba yang anda ambil, terutama wort St. John.
beritahu doktor anda jika anda mempunyai atau pernah mengalami pembekuan darah di kaki, paru-paru, atau mata anda; trombophilia (keadaan di mana gumpalan darah mudah); penyakit arteri koronari (saluran darah tersumbat yang membawa kepada jantung); Penyakit serebrovaskular (menyumbat atau melemahkan saluran darah di dalam otak atau membawa kepada otak); strok atau strok mini; degupan jantung tidak teratur; penyakit jantung; serangan jantung; sakit dada; kencing manis yang telah menjejaskan peredaran anda; sakit kepala yang datang bersama-sama dengan gejala lain seperti perubahan penglihatan, kelemahan, dan pening; tekanan darah tinggi; kanser payudara; kanser lapisan selaput, serviks, atau vagina; kanser hati, tumor hati, atau lain-lain jenis penyakit hati; menguning kulit atau mata semasa mengandung atau semasa anda menggunakan kontraseptif hormon (pil kawalan kelahiran, patch, cincin, implan, atau suntikan); pendarahan faraj yang tidak dapat dijelaskan; kekurangan adrenal (keadaan di mana tubuh tidak menghasilkan cukup bahan semulajadi yang diperlukan untuk fungsi penting seperti tekanan darah); atau penyakit buah pinggang. Juga beritahu doktor anda jika anda baru-baru ini telah menjalani pembedahan atau tidak dapat bergerak untuk apa-apa sebab. Doktor anda mungkin memberitahu anda bahawa anda tidak boleh mengambil pil kontraseptif tertentu atau anda tidak boleh mengambil apa-apa jenis kontraseptif oral jika anda mempunyai atau mempunyai sebarang syarat ini.

Juga beritahu doktor anda jika sesiapa di dalam keluarga anda mempunyai kanser payudara, jika anda berlebihan berat badan, dan jika anda mempunyai atau pernah mengalami masalah dengan payudara anda seperti benjolan, mamogram yang tidak normal (x-ray payudara), atau penyakit payudara fibrocystic bengkak, payudara lembut dan / atau benjolan payudara yang bukan kanser); kolesterol atau lemak darah tinggi; kencing manis; asma; toxemia (tekanan darah tinggi semasa kehamilan); serangan jantung; sakit dada; sawan; sakit kepala migrain; kemurungan; penyakit pundi hempedu; jaundis (menguning kulit atau mata); dan berat badan berlebihan dan pengekalan cecair (kembung) semasa kitaran haid.

Jangan mengambil pil kontraseptif sekiranya anda hamil, merancang untuk mengandung atau menyusu. Sekiranya anda mengandung semasa mengambil pil kontraseptif, hubungi doktor anda dengan serta-merta.

jika anda terlepas masa semasa anda mengambil pil kontraseptif, anda mungkin hamil. Jika anda menggunakan paket 91-tablet dan anda terlepas satu tempoh, hubungi doktor anda. Jika anda menggunakan satu lagi jenis paket mengikut arah dan anda kehilangan satu tempoh, anda boleh terus mengambil tablet anda. Walau bagaimanapun, jika anda tidak mengambil tablet anda seperti yang diarahkan dan anda terlepas satu tempoh atau jika anda telah mengambil tablet anda seperti yang diarahkan dan anda terlepas dua tempoh, hubungi doktor anda dan gunakan kaedah kawalan kelahiran yang lain sehingga anda mempunyai ujian kehamilan. Sekiranya anda menggunakan paket 28-tablet yang mengandungi hanya tablet aktif, anda tidak akan menjangka mempunyai tempoh yang tetap, jadi mungkin sukar untuk mengetahui jika anda mengandung. Jika anda menggunakan kontraseptif oral jenis ini, hubungi doktor anda dan dapatkan ujian kehamilan jika anda mengalami gejala kehamilan seperti mual, muntah, dan kelembutan payu dara, atau jika anda mengesyaki anda mungkin mengandung.

Sekiranya anda menjalani pembedahan, termasuk pembedahan pergigian, beritahu doktor atau doktor gigi bahawa anda sedang mengambil pil kontraseptif.
anda harus tahu bahawa kontraseptif oral boleh menyebabkan kegelapan jerawatan kulit, terutamanya di muka. Sekiranya anda mengalami perubahan dalam warna kulit semasa hamil atau semasa mengambil pil kontraseptif pada masa lalu, anda harus mengelakkan pendedahan kepada cahaya matahari yang sebenar atau buatan semasa anda mengambil pil kontraseptif. Pakai pakaian pelindung, cermin mata hitam, dan pelindung matahari.
beritahu doktor dan ahli farmasi anda jika anda memakai kanta sentuh. Jika anda melihat perubahan dalam penglihatan atau keupayaan untuk memakai kanta anda semasa mengambil pil kontraseptif, lihat doktor mata.

Apakah arahan diet khas yang harus saya ikuti?

Kecuali doktor anda memberitahu anda sebaliknya, teruskan diet biasa anda.

Apa yang perlu saya lakukan jika saya terlupa dos?

Jika anda terlepas dos kontraseptif oral anda, anda mungkin tidak dilindungi dari kehamilan. Anda mungkin perlu menggunakan kaedah kawalan kelahiran untuk 7 hingga 9 hari atau sehingga akhir kitaran. Setiap jenama pil kontraseptif datang dengan arahan khusus untuk mengikuti jika anda terlepas satu atau lebih dos. Berhati-hati membaca arahan dalam maklumat pengilang untuk pesakit yang datang dengan kontraseptif oral anda. Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan, hubungi doktor atau ahli farmasi anda. Teruskan mengambil tablet anda seperti yang dijadualkan dan gunakan kaedah kawalan kelahiran sandaran sehingga soalan anda dijawab.

Apakah kesan sampingan yang boleh menyebabkan ubat ini?

Kontraseptif oral boleh menyebabkan kesan sampingan. Beritahu doktor anda jika mana-mana gejala ini teruk atau tidak pergi:

  • loya
  • muntah
  • sakit perut atau kembung
  • cirit-birit
  • sembelit
  • gingivitis (bengkak tisu gusi)
  • peningkatan atau penurunan selera makan
  • berat badan atau penurunan berat badan
  • tompok kulit perang atau hitam
  • jerawat
  • rambut


Sekiranya berlaku kecemasan / terlebih dos
Sekiranya berlebihan, hubungi talian bantuan kawalan racun di 1-800-222-1222. Maklumat juga boleh didapati secara dalam talian di https://www.poisonhelp.org/help. Sekiranya mangsa telah runtuh, rampasan, mengalami masalah bernafas, atau tidak boleh dibangkitkan, segera hubungi perkhidmatan kecemasan pada 911.

Gejala-gejala overdosis mungkin termasuk:

  • loya
  • pendarahan faraj

Apakah maklumat lain yang perlu saya ketahui?

Simpan semua temu janji dengan doktor dan makmal anda. Anda perlu menjalani peperiksaan fizikal yang lengkap setiap tahun, termasuk pengukuran tekanan darah, ujian payudara dan pelvik, dan ujian Pap. Ikut arahan doktor anda untuk memeriksa payudara anda; laporkan sebarang ketulan.

Sebelum anda menjalani ujian makmal, beritahu kakitangan makmal bahawa anda mengambil pil kontraseptif.

Sekiranya anda ingin berhenti mengambil pil kontraseptif dan menjadi hamil, doktor anda mungkin memberitahu anda untuk menggunakan kaedah kawalan kelahiran yang lain sehingga anda mula menstruasi secara berkala lagi. Ia mungkin mengambil masa yang lama untuk anda hamil selepas anda berhenti mengambil pil perancang, terutama jika anda tidak pernah mempunyai bayi atau jika anda tidak mempunyai tempoh haid yang tidak teratur, jarang, atau lengkap sebelum mengambil pil kontraseptif. Walau bagaimanapun, mungkin hamil dalam masa beberapa hari untuk menghentikan pil kontraseptif tertentu. Jika anda ingin berhenti mengambil pil kontraseptif tetapi tidak mahu menjadi hamil, anda harus mula menggunakan satu lagi jenis kawalan kelahiran sebaik sahaja anda berhenti mengambil pil kontraseptif. Bincangkan apa-apa soalan yang anda mungkin ada dengan doktor anda.

Kontraseptif oral boleh mengurangkan jumlah folat dalam badan anda. Folat adalah penting untuk perkembangan bayi yang sihat, jadi anda harus berbincang dengan doktor anda jika anda ingin hamil tidak lama selepas anda berhenti mengambil pil kontraseptif. Doktor anda boleh mengesyorkan agar anda mengambil suplemen folat atau kontrasepsi oral yang mengandungi suplemen folat (Beyaz, Safyral).

Jangan biarkan orang lain mengambil ubat anda. Tanya ahli farmasi anda sebarang soalan yang anda miliki tentang mengisi semula preskripsi anda.

Adalah penting untuk anda menyimpan senarai bertulis semua ubat-ubatan preskripsi dan bukan preskripsi (over-the-counter) yang anda ambil, serta apa-apa produk seperti vitamin, mineral, atau makanan tambahan lain. Anda harus membawa senarai ini dengan anda setiap kali anda melawat doktor atau jika anda dimasukkan ke hospital. Ia juga maklumat penting untuk dibawa bersama anda sekiranya berlaku kecemasan.