Ubat Dextromethorphan

Mengapa ubat ini ditetapkan?

Dextromethorphan digunakan untuk melegakan batuk sementara yang disebabkan oleh selesema biasa, selesema, atau keadaan lain. Dextromethorphan akan melegakan batuk tetapi tidak akan merawat penyebab batuk atau pemulihan kelajuan. Dextromethorphan adalah dalam kelas ubat-ubatan yang dipanggil antitussives. Ia berfungsi dengan mengurangkan aktiviti di bahagian otak yang menyebabkan batuk.

Bagaimana ubat ini digunakan?

Dextromethorphan datang sebagai kapsul yang dipenuhi cecair, tablet yang dikunyah, jalur larut, larutan (cecair), penggantungan lanjutan (long-acting) (cecair) yang dilanjutkan (extended-acting) dan mulut untuk dimakan mulut. Ia biasanya diambil setiap 4 hingga 12 jam seperti yang diperlukan. Ikut arahan pada pakej atau label preskripsi dengan teliti, dan tanya doktor atau ahli farmasi anda untuk menerangkan mana-mana bahagian yang anda tidak faham.

Dextromethorphan hanya boleh digunakan mengikut label atau arahan pakej. Jangan ambil lebih banyak daripada dextromethorphan yang dicadangkan dalam tempoh 24 jam. Rujuk kepada pakej atau label preskripsi untuk menentukan jumlah yang terkandung dalam setiap dos. Mengambil dextromethorphan dalam jumlah yang besar boleh menyebabkan kesan sampingan yang serius atau kematian.

Dextromethorphan datang bersendirian dan digabungkan dengan antihistamin, penyekat batuk, dan dekongestan. Tanya doktor atau ahli farmasi anda untuk nasihat mengenai produk mana yang terbaik untuk gejala anda. Semak batuk tanpa preskripsi dan label produk sejuk dengan berhati-hati sebelum menggunakan 2 atau lebih produk pada masa yang sama. Produk ini mungkin mengandungi ramuan aktif yang sama dan mengambilnya bersama boleh menyebabkan anda menerima berlebihan. Ini amat penting jika anda akan memberi batuk dan ubat-ubatan yang sejuk kepada seorang kanak-kanak.

Barangan bukan batuk dan produk gabungan sejuk, termasuk produk yang mengandungi dextromethorphan, boleh menyebabkan kesan sampingan yang serius atau kematian pada kanak-kanak kecil. Jangan berikan produk ini kepada kanak-kanak yang berumur kurang daripada 4 tahun. Sekiranya anda memberi produk ini kepada kanak-kanak berumur 4-11 tahun, berhati-hati dan ikuti arahan pakej dengan teliti.

Sekiranya anda memberikan dextromethorphan atau produk gabungan yang mengandungi dextromethorphan kepada seorang kanak-kanak, baca label pakej dengan teliti untuk memastikan bahawa ia adalah produk yang sesuai untuk anak umur itu. Jangan memberikan produk dextromethorphan yang dibuat untuk orang dewasa kepada kanak-kanak.

Sebelum anda memberikan produk dextromethorphan kepada anak, periksa label pakej untuk mengetahui berapa banyak ubat yang perlu diberikan oleh anak. Berikan dos yang sepadan dengan umur kanak-kanak pada carta. Tanya doktor kanak-kanak jika anda tidak tahu berapa banyak ubat untuk memberi anak itu.

Jika anda mengambil cecair, jangan gunakan sudu rumah untuk mengukur dos anda. Gunakan sudu ukur atau cawan yang datang dengan ubat atau gunakan sudu yang dibuat khusus untuk mengukur ubat.

Jika anda menggunakan jalur larut, letakkannya pada lidah anda dan tenggelam selepas ia meleleh.

Jika anda mengambil tablet yang boleh dikunyah, anda boleh membiarkannya meleleh di mulut anda atau anda boleh mengunyahnya sebelum menelan.

Jika anda mengambil penggantungan pelepasan yang diperpanjang, goncangkan botol sebelum menggunakan setiap untuk mencampurkan ubat dengan sama rata.

Jika anda mengambil lozenges, biarkan mereka perlahan-lahan meleleh di mulut anda.

Berhenti mengambil dextromethorphan dan hubungi doktor anda jika batuk anda tidak menjadi lebih baik dalam masa 7 hari, jika batuk anda hilang dan kembali, atau jika batuk anda berlaku dengan demam, ruam, atau sakit kepala.

Penggunaan lain untuk ubat ini

Ubat ini kadang-kadang ditetapkan untuk kegunaan lain; tanya doktor atau ahli farmasi anda untuk maklumat lanjut.

Apa langkah berjaga-jaga yang perlu saya ikuti?

Sebelum mengambil dextromethorphan,
beritahu doktor dan ahli farmasi anda jika anda alah kepada dextromethorphan, mana-mana ubat lain, atau mana-mana bahan dalam produk yang anda bercadang untuk diambil. Semak label pakej untuk senarai ramuan.

Jangan mengambil dextromethorphan jika anda mengambil inhibitor monoamine oxidase (MAO) seperti isokarboxazid (Marplan), phenelzine (Nardil), selegiline (Eldepryl, Emsam, Zelapar), dan tranylcypromine (Parnate), atau jika anda berhenti mengambil MAO perencat dalam 2 minggu yang lalu.

beritahu doktor dan ahli farmasi tentang ubat-ubatan preskripsi dan bukan preskripsi, vitamin, suplemen pemakanan, dan produk herba yang anda ambil atau merancang untuk diambil.
beritahu doktor anda jika anda merokok, jika anda mempunyai batuk yang berlaku dengan banyak kahak (lendir), atau jika anda mempunyai atau pernah mengalami masalah pernafasan seperti asma, emfisema, atau bronkitis kronik.

beritahu doktor anda jika anda hamil, merancang untuk hamil, atau menyusu. Jika anda hamil semasa mengambil dextromethorphan, hubungi doktor anda.
Sekiranya anda mempunyai phenylketonuria (PKU, keadaan yang diwarisi di mana diet khas mesti diikuti untuk mencegah penanggulangan mental), anda harus tahu bahawa beberapa jenama tablet chewable yang mengandungi dextromethorphan boleh dimasak dengan aspartam, sumber fenilalanin.

Apakah arahan diet khas yang harus saya ikuti?

Kecuali doktor anda memberitahu anda sebaliknya, teruskan