Ubat : Abacavir

Mengapa ubat ini ditetapkan?

Abacavir digunakan bersama dengan ubat-ubatan lain untuk merawat jangkitan virus immunodeficiency manusia (HIV).
 Abacavir berada dalam kelas ubat-ubatan yang disebut nukleoside inhibitor transcriptase terbalik (NRTIs). Ia berfungsi dengan mengurangkan jumlah HIV dalam darah.

Walaupun abacavir tidak menyembuhkan HIV, ia mungkin mengurangkan peluang anda untuk mengembangkan penyakit Sindrom Immunodeficiency (AIDS) dan penyakit yang berkaitan dengan HIV seperti jangkitan serius atau kanser. Mengambil ubat-ubatan ini bersama-sama dengan mengamalkan seks yang lebih selamat dan membuat perubahan gaya hidup yang lain boleh mengurangkan risiko menyebarkan (menyebarkan) virus HIV kepada orang lain.

Bagaimana ubat ini digunakan?
Abacavir datang sebagai tablet dan penyelesaian (cecair) diambil melalui mulut. Ia biasanya diambil sekali atau dua kali sehari dengan atau tanpa makanan. Ambil abacavir sekitar waktu yang sama setiap hari. Ikut arahan pada label preskripsi anda dengan teliti, dan tanya doktor atau ahli farmasi anda untuk menerangkan mana-mana bahagian yang anda tidak faham. Ambil abacavir betul-betul seperti yang diarahkan. Jangan mengambil lebih kurang atau mengambilnya lebih kerap daripada yang diresepkan oleh doktor anda.

Beritahu doktor anda jika anda atau anak anda tidak dapat menelan tablet.

Abacavir membantu mengawal jangkitan HIV tetapi tidak menyembuhkannya. Teruskan mengambil abacavir walaupun anda berasa sihat. Jangan berhenti menggunakan abacavir tanpa berbincang dengan doktor anda. Jika anda berhenti mengambil abacavir atau melangkau dos, keadaan anda mungkin menjadi lebih sukar untuk dirawat atau anda mungkin mempunyai reaksi alergi ketika memulakan semula ubat (Lihat seksyen Amaran Penting). Jangan kehabisan ubat. Apabila bekalan abacavir anda mula berkurang, dapatkan lebih banyak daripada doktor atau ahli farmasi anda.

Penggunaan lain untuk ubat ini
Abacavir juga digunakan dalam kombinasi dengan ubat-ubatan antiviral yang lain untuk mencegah jangkitan HIV pada orang yang terdedah kepadanya. Bercakap dengan doktor anda mengenai risiko yang mungkin menggunakan ubat ini untuk keadaan anda.

Ubat ini boleh ditetapkan untuk kegunaan lain; tanya doktor atau ahli farmasi anda untuk maklumat lanjut.

Apa langkah berjaga-jaga yang perlu saya ikuti?
Sebelum mengambil abacavir,
beritahu doktor dan ahli farmasi anda jika anda alah kepada mana-mana ubat atau mana-mana ramuan dalam tablet abacavir atau penyelesaian. Tanya ahli farmasi anda untuk senarai ramuan.
beritahu doktor dan ahli farmasi anda tentang ubat-ubatan preskripsi dan bukan preskripsi, vitamin, suplemen pemakanan, dan produk herba yang anda ambil. Pastikan anda menyebut perkara berikut: methadone (Dolophine, Methadose); dan ubat-ubatan lain untuk merawat HIV. Doktor anda mungkin perlu mengubah dos ubat anda atau memantau anda dengan teliti untuk kesan sampingan.

sebagai tambahan kepada keadaan yang disenaraikan di bahagian PERINGATAN PENTING, beritahu doktor anda jika anda mempunyai atau pernah mengalami kemurungan, diabetes, tekanan darah tinggi, kolesterol tinggi, atau penyakit jantung.
beritahu doktor anda jika anda hamil atau merancang untuk hamil. Sekiranya anda mengandung semasa mengambil abacavir, hubungi doktor anda.
beritahu doktor anda jika anda menyusu atau merancang untuk menyusu. Anda tidak perlu menyusu semasa mengambil abacavir.

bercakap dengan doktor tentang penggunaan alkohol yang selamat semasa mengambil ubat ini.
beritahu doktor anda jika anda merokok.
anda perlu tahu bahawa semasa anda mengambil ubat untuk merawat jangkitan HIV, sistem imun anda akan menjadi lebih kuat dan mula melawan jangkitan lain yang sudah ada dalam tubuh anda, seperti pneumonia, virus herpes, tuberkulosis, hepatitis, penyakit Graves (keadaan di mana tubuh menyerang kelenjar tiroid menyebabkan ia menjadi terlalu aktif), polymyositis (keadaan yang menyebabkan kelemahan otot), sindrom Guillain-Barré (kelemahan, kesemutan, dan kelumpuhan mungkin akibat kerosakan saraf tiba-tiba), atau jangkitan kulat. Jika anda mengalami demam atau gejala jangkitan baru selepas memulakan rawatan dengan abacavir, pastikan anda memberitahu doktor anda.

Anda harus tahu bahawa ketika anda mengambil abacavir, lemak tubuh anda dapat meningkat atau bergerak ke berbagai bidang tubuh anda, seperti bagian belakang leher dan bahu atas ('buffalo hump'), perut, dan payudara. Badan anda mungkin kehilangan lemak dari lengan, kaki, muka, dan punggung. Bercakap dengan doktor anda jika anda melihat sebarang perubahan dalam lemak badan anda.
Apakah arahan diet khas yang harus saya ikuti?
Kecuali doktor anda memberitahu anda sebaliknya, teruskan diet biasa anda.

Apa yang perlu saya lakukan jika saya terlupa dos?
Ambil dos terlepas sebaik sahaja anda mengingatnya. Walau bagaimanapun, jika sudah hampir masa untuk dos seterusnya, langkau dos terlepas dan teruskan jadual dos biasa anda. Jangan ambil dos berganda untuk membuat yang tidak dijawab. Jika anda terlepas beberapa dos abacavir, hubungi doktor anda sebelum mula mengambil ubat ini lagi. (Lihat seksyen Amaran Penting).

Apakah kesan sampingan yang boleh menyebabkan ubat ini?

Abacavir boleh menyebabkan kesan sampingan. Beritahu doktor anda jika mana-mana gejala ini teruk atau tidak pergi:
sakit kepala
kemurungan
kebimbangan
impian atau masalah tidur
telinga, hidung, jangkitan tekak, terutamanya pada kanak-kanak
Beberapa kesan sampingan boleh menjadi serius. Jika anda mengalami mana-mana

AMARAN PENTING:

Abacavir boleh menyebabkan tindak balas alahan yang serius atau mengancam nyawa. Hubungi doktor anda dengan segera jika anda membina satu gejala dari dua atau lebih kumpulan berikut untuk mengetahui sama ada anda harus berhenti mengambil abacavir:
Kumpulan 1: demam
Kumpulan 2: ruam
Kumpulan 3: loya, muntah, cirit-birit, atau sakit perut kawasan
Kumpulan 4: rasa sakit umum, keletihan yang melampau, atau kesedihan
Kumpulan 5: sesak nafas, batuk, atau tekak yang sakit
Ahli farmasi anda akan memberi anda Kad Amaran apabila anda menerima ubat anda untuk dibawa dengan anda. Kad Amaran mengandungi simptom yang disenaraikan di atas.

Sesetengah orang mungkin lebih cenderung mempunyai reaksi alahan kepada abacavir berdasarkan keturunan atau genetik mereka. Doktor anda boleh memerintahkan ujian makmal genetik sebelum memulakan abacavir atau jika anda belum pernah diuji sebelum ini untuk menentukan sama ada anda lebih cenderung mempunyai reaksi alergi terhadap ubat ini. Beritahu doktor dan ahli farmasi anda jika anda alah kepada abacavir atau mana-mana ubat lain yang mengandungi abacavir atau jika anda mempunyai variasi gen tertentu. Sekiranya anda pernah mengalami reaksi alahan terdahulu kepada abacavir atau mana-mana ubat lain yang mengandungi abacavir. doktor anda mungkin akan memberitahu anda untuk tidak mengambil abacavir. Jika doktor memberitahu anda untuk berhenti mengambil abacavir kerana anda mempunyai reaksi alahan, jangan sekali-kali mengambil abacavir atau ubat yang mengandungi abacavir lagi. Sekiranya anda berhenti mengambil abacavir untuk apa-apa sebab lain, termasuk kehilangan beberapa dos berturut-turut atau kehabisan ubat, jangan mula mengambilnya lagi tanpa terlebih dahulu bercakap dengan doktor anda. Anda perlu berada di sekeliling orang yang boleh memberi atau memanggil penjagaan perubatan kecemasan, jika perlu, apabila anda memulakan semula ubat ini.

Abacavir boleh menyebabkan kerosakan hati yang serius dan keadaan yang dipanggil asidosis laktik (pembentukan asid dalam darah) yang mungkin mengancam nyawa. Beritahu doktor anda jika anda minum banyak alkohol dan jika anda mempunyai atau pernah mengalami penyakit hati, termasuk hepatitis B atau C. Jika anda mempunyai penyakit hati. doktor anda mungkin akan memberitahu anda untuk tidak mengambil abacavir. Jika anda mengalami sebarang gejala berikut, hubungi doktor anda dengan segera: sesak nafas; pernafasan yang cepat; perubahan degupan jantung; loya; muntah; hilang selera makan; sakit, sakit, bengkak, atau kelembutan pada sebelah kanan anda di bawah tulang rusuk anda; sakit otot; pening kepala atau kepalanya ringan; menguning kulit atau mata; air kencing berwarna gelap; pergerakan usus berwarna terang; atau keletihan yang melampau.

Simpan semua temu janji dengan doktor dan makmal anda. Doktor anda akan mengarahkan ujian makmal tertentu untuk memeriksa tindak balas badan anda terhadap abacavir.

Doktor atau ahli farmasi anda akan memberi anda lembaran maklumat pesakit (Panduan Pengubatan) dan Kad Amaran apabila anda memulakan rawatan dengan abacavir dan setiap kali anda mengisi semula preskripsi anda. Baca maklumat dengan berhati-hati dan tanya doktor atau ahli farmasi anda jika ada pertanyaan. Anda juga boleh melayari laman web Pentadbiran Makanan dan Dadah (FDA) (http://www.fda.gov/Drugs/DrugSafety/ucm085729.htm) atau laman web pengilang untuk mendapatkan Panduan Ubat dan Kad Amaran.

Bercakap dengan doktor anda tentang risiko mengambil abacavir.