Apa itu Ubat Simvastatin

Apa itu Ubat Simvastatin?


Simvastatin adalah ubat yang digunakan bersama dengan diet yang sihat dengan fungsi untuk mengurangkan kolesterol dan lemak buruk (seperti LDL, trigliserida) dan meningkatkan kolesterol baik (HDL) dalam darah.

Dia tergolong dalam satu kelas ubat yang dipanggil "statin".

Simvastatin dengan mengurangkan jumlah kolesterol yang dihasilkan oleh hati. Mengurangkan kolesterol dan trigliserida yang buruk dan meningkatkan kolesterol yang baik akan mengurangkan risiko penyakit jantung dan membantu mencegah serangan jantung dan serangan jantung.

Di samping mengubah diet anda dengan diet yang sihat (seperti diet kolesterol rendah / diet rendah lemak), perubahan gaya hidup yang lain yang dapat membantu mengoptimumkan ubat ini adalah senaman, kehilangan berat badan yang ideal, dan berhenti merokok. Rujuk doktor untuk maklumat lanjut.

Dos simvastatin dan kesan sampingan simvastatin akan dijelaskan lebih lanjut di bawah.

Apakah peraturan untuk mengambil Simvastatin?

Ambil simvastatin dengan mulut, dengan atau tanpa makanan, mengikut arahan doktor anda. Biasanya sekali sehari pada waktu malam.

Dosis ini disesuaikan untuk keadaan perubatan, tindak balas terhadap rawatan, umur, dan ubat lain yang anda makan. Beritahu doktor dan ahli farmasi tentang produk yang anda gunakan (termasuk ubat preskripsi, ubat yang berlebihan dan produk herba). Pesakit berdarah Cina yang sedang menjalani rawatan dengan niacin mungkin perlu mengurangkan dos simvastatin. Tanya doktor lagi.

Dos maksimum untuk simvastatin biasanya 40 mg sehari. Jika anda telah diarahkan oleh doktor untuk mengambil lebih daripada 40 mg, teruskan dengan dos yang sama.

Walau bagaimanapun, berbincang dengan doktor anda apakah risiko dan manfaat mengambil ubat ini dengan dos yang lebih tinggi.

Jangan tambahkan dos atau mengambil ubat ini lebih kerap daripada yang ditetapkan. Keadaan anda tidak akan bertambah dengan lebih cepat, dan risiko kesan sampingan yang serius sebenarnya dapat meningkat.

Elakkan makan limau gedang atau minum jus jeruk apabila menggunakan ubat ini kecuali dibenarkan oleh doktor.

Grapefruit boleh meningkatkan dos ubat ini dalam darah anda. Berunding dengan doktor dan ahli farmasi untuk maklumat lanjut.

Ambil ubat ini secara berkala untuk mendapatkan faedah yang optimum. Jangan lupa meminumnya pada masa yang sama setiap hari. Adalah penting untuk meneruskan rawatan walaupun anda berasa lebih baik kerana kebanyakan orang yang mempunyai kolesterol tinggi atau trigliserida tidak merasa sakit.

Ia juga penting untuk meneruskan nasihat doktor tentang diet dan senaman yang anda perlu lakukan. Ia mungkin mengambil masa sehingga 4 minggu sehingga anda merasai manfaat ubat ini.

Bagaimana anda menyimpan Simvastatin?

Ubat ini paling baik disimpan pada suhu bilik, menyimpannya dari tempat cahaya dan lembapan langsung. Jangan simpan di bilik mandi. Jangan membekukannya.

Jenama lain ubat ini mungkin mempunyai peraturan storan yang berbeza.

Beri perhatian kepada arahan penyimpanan pada pembungkusan produk atau meminta ahli farmasi anda. Simpan semua ubat daripada jangkauan kanak-kanak dan haiwan kesayangan.

Jangan minum ubat ke dalam tandas atau ke dalam longkang kecuali diarahkan. Buang produk ini jika tempoh sah telah tamat tempoh atau jika ia tidak lagi diperlukan.

Rujuk syarikat farmasi anda atau syarikat pelupusan sisa tempatan mengenai cara membuang produk anda dengan selamat.

Dos

Maklumat yang diberikan bukan pengganti nasihat perubatan. SELIDIK berunding dengan doktor atau ahli farmasi anda sebelum memulakan rawatan.


Apakah dos Simvastatin untuk orang dewasa?

Dos simvastatin untuk pencegahan penyakit jantung: 5 hingga 40 mg secara lisan sekali sehari pada waktu malam

Dos simvastatin untuk pesakit yang mempunyai penyakit jantung koronari atau yang berisiko tinggi untuk membangunkan penyakit jantung koronari: 10 hingga 20 mg secara lisan sekali sehari pada waktu malam bermula bersama dengan pemakanan dan senaman.

Dos simvastatin untuk pesakit berisiko tinggi untuk penyakit jantung koronari akibat kencing manis, penyakit vaskular periferal, sejarah strok, atau penyakit serebrovaskular lain: 40 mg secara lisan sekali sehari pada waktu malam

Dos simvastatin untuk mengurangkan risiko kardiovaskular: 5 hingga 40 mg secara lisan sekali sehari pada waktu malam

Dos simvastatin untuk pesakit dengan hypercholesterolemia famili homozygous: 40 mg secara lisan sekali sehari pada waktu malam

Apakah dos Simvastatin untuk kanak-kanak?

Keselamatan dan keberkesanan simvastatin ubat untuk pesakit pediatrik (di bawah 18 tahun) belum ditentukan.


Dalam dos berapa Simvastatin tersedia?

5 mg tablet; 10 mg; 20 mg; 40 mg; 80 mg


Kesan Sampingan

Apakah kesan sampingan yang boleh dialami kerana Simvastatin?

Dapatkan segera rawatan perubatan jika anda mengalami tanda-tanda tindak balas alahan berikut: gatal-gatal, kesukaran bernafas, bengkak muka, bibir, lidah atau tekak.

Berhenti mengambil simvastatin dan hubungi doktor anda dengan segera jika anda mengalami kesan sampingan simvastatin yang agak serius seperti berikut:

Kesakitan otot tanpa sebab, sakit reumatik atau kelemahan
Kekeliruan, masalah dengan ingatan

Demam, keletihan yang luar biasa, dan air kencing gelap
Sakit atau panas apabila kencing

Bengkak, kenaikan berat badan, sedikit atau tiada kencing

Meningkatkan kehausan, meningkatkan kekerapan kencing, kelaparan, mulut kering, nafas berbuah, mengantuk, kulit kering, penglihatan kabur, penurunan berat badan

Mual, sakit perut atas, gatal-gatal, hilang selera makan, air kencing gelap, najis berwarna lumpur, jaundis (menguning kulit dan mata)

Kesan sampingan yang tidak serius terhadap simvastatin adalah:

Sakit kepala


  • Kesakitan bersama, sakit otot ringan
  • Sembelit, sakit perut atau masalah pencernaan, mual ringan
  • Ruam kulit ringan
  • Masalah tidur (insomnia)
  • Gejala flu seperti kesesakan hidung, bersin, sakit tekak


Tidak semua orang mengalami kesan sampingan ini. Mungkin terdapat beberapa kesan sampingan yang tidak disebutkan di atas. Jika anda mempunyai kebimbangan mengenai kesan sampingan tertentu, berjumpa doktor atau ahli farmasi anda.