Apakah ubat Amoxicillin

Apakah ubat Amoxicillin?
Amoxicillin adalah sejenis antibiotik penisilin yang digunakan untuk merawat pelbagai jenis jangkitan bakteria. Ubat ini berfungsi dengan menghentikan pertumbuhan bakteria. Antibiotik ini hanya merawat jangkitan bakteria. Ubat ini tidak akan berfungsi untuk jangkitan virus (seperti selesema, selesema). penggunaan antibiotik yang tidak perlu atau penyalahgunaan antibiotik boleh menyebabkan keberkesanannya berkurang.

Amoxicillin juga digunakan dengan ubat-ubatan lain untuk merawat ulser gastrik / usus yang disebabkan oleh bakteria H. pylori dan untuk mencegah perut berulang.

PENGGUNAAN LAIN: Bahagian ini mengandungi penggunaan ubat-ubatan yang tidak disenaraikan di label yang diluluskan oleh profesional kesihatan untuk ubat-ubatan, tetapi boleh diresepkan oleh doktor anda. Gunakan ubat ini untuk syarat-syarat yang disenaraikan dalam seksyen ini jika ia hanya ditetapkan oleh doktor anda.

Ubat ini juga boleh digunakan oleh orang yang mengalami masalah jantung tertentu (seperti penyakit injap jantung) sebelum prosedur perubatan / pergigian (seperti pembedahan gigi / gusi) untuk mencegah jangkitan jantung.

Apakah peraturan untuk menggunakan Amoxicillin?
Ambil ubat ini dengan atau tanpa makanan seperti yang diarahkan oleh doktor anda, biasanya setiap 8 atau 12 jam. Dos adalah berdasarkan kepada keadaan perubatan dan tindak balas terhadap rawatan. Minum banyak cecair semasa menggunakan ubat ini melainkan jika doktor anda mencadangkan sebaliknya.

Antibiotik bekerja dengan baik apabila jumlah ubat dalam tubuh anda berada pada paras yang stabil. Oleh itu, gunakan ubat ini dengan kerap. Untuk membantu anda mengingat dos, gunakannya pada masa yang sama setiap hari.

Teruskan menggunakan ubat sehingga jumlah tertentu selesai, walaupun gejala hilang setelah beberapa hari. Menghentikan rawatan terlalu awal membolehkan bakteria terus berkembang dan boleh menyebabkan pulangan jangkitan. Beritahu doktor anda jika keadaan anda tidak bertambah baik atau bertambah buruk. Ikut peraturan yang diberikan oleh doktor atau ahli farmasi sebelum memulakan rawatan. Jika anda mempunyai soalan, rujuk kepada doktor atau ahli farmasi anda.

Bagaimana anda menyimpan Amoxicillin?
Ubat ini paling baik disimpan pada suhu bilik, menyimpannya dari tempat cahaya dan lembapan langsung. Jangan simpan di bilik mandi. Jangan membekukannya. Jenama lain ubat ini mungkin mempunyai peraturan storan yang berbeza. Beri perhatian kepada arahan penyimpanan pada pembungkusan produk atau meminta ahli farmasi anda. Simpan semua ubat daripada jangkauan kanak-kanak dan haiwan kesayangan.

Jangan minum ubat ke dalam tandas atau ke dalam longkang kecuali diarahkan. Buang produk ini jika tempoh sah telah tamat tempoh atau jika ia tidak lagi diperlukan. Rujuk syarikat farmasi anda atau syarikat pelupusan sisa tempatan mengenai cara membuang produk anda dengan selamat.

Dos
Maklumat yang diberikan bukan pengganti nasihat perubatan. SELIDIK berunding dengan doktor atau ahli farmasi sebelum memulakan rawatan.

Apakah dos Amoxicillin untuk orang dewasa?
Dos Biasa Dewasa untuk Actinomycosis: 500 mg secara lisan 3 kali sehari atau 875 mg secara lisan dua kali sehari selama enam bulan.

Dos Biasa Dewasa untuk Anthrax Prophylaxis: 500 mg secara lisan setiap 8 jam.

Dos biasa untuk Cutaneous Bacillus Anthracis: 500 mg secara lisan tiga kali sehari.

Dos Biasa Dewasa untuk Endokarditis Prophylaxis Bacterial: 2 g secara lisan diberikan satu jam sebelum prosedur.

Dos Biasa Dewasa untuk Jangkitan Chlamydia: 500 mg secara lisan 3 kali sehari selama 7 hari pada pesakit hamil sebagai alternatif kepada eritromisin dalam individu sensitif makrolida.

Dos Biasa Dewasa untuk Cystitis: 250-500 mg secara lisan 3 kali sehari selama 3-7 hari; Sebagai alternatif, 500-875 mg secara lisan dua kali sehari boleh diberikan.

Dos Biasa Dewasa untuk Jangkitan Saluran Kencing: 250-500 mg secara lisan 3 kali sehari selama 3-7 hari. Secara alternatif, 500-875 mg secara lisan dua kali sehari boleh diberikan.

Dos biasa untuk jangkitan Helicobacter pylori: 1 g secara lisan 2-3 kali sehari selama 14 hari

Dos Biasa Dewasa untuk Penyakit Lyme - Arthritis: 500 mg secara lisan 3 kali sehari selama 14-30 hari

Dos biasa untuk Penyakit Lyme - Carditis: 500 mg secara lisan 3 kali sehari selama 14-30 hari.

Dosis Dewasa Biasa untuk Penyakit Lyme - Erythema Chronicum Migrans: 500 mg secara lisan 3 kali sehari selama 14-30 hari

Dos Biasa Dewasa untuk Penyakit Lyme - Neurologi: 500 mg secara lisan 3 kali sehari selama 14-30 hari.

Dos biasa untuk Otitis Media: 250-500 mg secara lisan 3 kali sehari selama 10-14 hari; Sebagai alternatif, 500-875 mg secara lisan dua kali sehari boleh diberikan.

Dos Biasa Dewasa untuk Pneumonia: 500 mg secara lisan 3 kali sehari atau 875 mg secara lisan dua kali sehari boleh diberikan selama 7-10 hari jika pneumonia pneumokokal disyaki berlaku.

Dosis Dewasa Biasa untuk Sinusitis: 250-500 mg secara lisan 3 kali sehari selama 10-14 hari; Sebagai alternatif, 500-875 mg secara lisan dua kali sehari boleh diberikan.