Apakah ubat asid mefenamic

Apakah ubat asid mefenamic? 

Asid Mefenamic adalah ubat untuk merawat sakit ringan dan sederhana. Sering digunakan sebagai ubat untuk sakit gigi, sakit kepala, dan melegakan kesakitan semasa haid.

Asid miefenamik atau asid mefenamik dikenali sebagai ubat anti radang nonsteroid (NSAID). Ubat ini juga boleh digunakan untuk merawat serangan gout.

Dos asid mefenamic dan kesan sampingan asid mefenamic akan dijelaskan lebih lanjut di bawah.

Apakah peraturan untuk minum asid mefenamik?

Asid Mefenamic biasanya diambil 4 kali sehari dengan segelas air mineral (8 auns atau 240 mililiter) atau mengikut arahan doktor. Jangan berbaring selama sekurang-kurangnya 10 minit selepas mengambil ubat ini.

Sekiranya masalah perut berlaku, ambil ubat ini dengan makanan atau susu. Jangan mengambil asid mefenamic bersama-sama dengan antacid kecuali dengan arahan doktor.

Sesetengah antacid boleh mengubah jumlah asid mefenamic yang diserap oleh badan.

Dos diberi berdasarkan keadaan perubatan dan tindak balas terhadap rawatan. Untuk mengurangkan risiko pendarahan perut dan kesan sampingan yang lain, ambil ubat ini pada dos terendah untuk masa yang singkat.

Jangan biarkan dos anda, minum secara kerap, atau mengambil masa lebih lama daripada yang disyorkan. Ubat ini tidak boleh diambil lebih dari 7 hari pada satu masa.

Jika anda mengambil ubat ini sebagai "keperluan" asas (tidak setiap hari), perhatikan bahawa ubat ini berfungsi dengan baik apabila digunakan apabila tanda sakit pertama terjadi. Sekiranya anda menunggu tanda-tanda memburuk, ubat tidak akan berfungsi dengan betul.

Sekiranya anda menggunakan ubat ini untuk kesakitan haid, ambil dos pertama anda sebaik selepas haid atau ketika sakit tiba. Biasanya, anda hanya perlu mengambil 2 atau 3 hari pertama apabila anda datang ke bulan.

Beritahu doktor anda jika kesakitan anda tidak berkurangan atau semakin teruk atau jika anda mempunyai gejala baru yang lain.

Bagaimana anda menyimpan asid mefenamic?

Ubat ini paling baik disimpan pada suhu bilik, menyimpannya dari tempat cahaya dan lembapan langsung. Jangan simpan di bilik mandi.

Jangan membekukannya. Jenama lain ubat ini mungkin mempunyai peraturan storan yang berbeza.

Beri perhatian kepada arahan penyimpanan pada pembungkusan produk atau meminta ahli farmasi anda. Simpan semua ubat daripada jangkauan kanak-kanak dan haiwan kesayangan.

Jangan minum ubat ke dalam tandas atau ke dalam longkang kecuali diarahkan. Buang produk ini jika tempoh sah telah tamat tempoh atau jika ia tidak lagi diperlukan.

Rujuk syarikat farmasi anda atau syarikat pelupusan sisa tempatan mengenai cara membuang produk anda dengan selamat.

Dos

Maklumat yang diberikan bukan pengganti nasihat perubatan. SELIDIK berunding dengan doktor atau ahli farmasi anda sebelum memulakan rawatan.

Bagaimanakah dos asid mefenamic untuk orang dewasa?

Dos asid mefenamic untuk merawat kesakitan: asid mefenamic 500 mg diikuti oleh 250 mg setiap 6 jam yang diperlukan, tidak lebih daripada 7 hari.

Dos asid mefenamic untuk kesakitan haid: 500 mg diikuti oleh 250 mg setiap 6 jam dari awal haid.

Bagaimana dos dosis mefenamic untuk kanak-kanak?
Dos asid mefenamic untuk kanak-kanak 14-18 tahun: 500 mg diikuti oleh 250 mg setiap 6 jam yang diperlukan, tidak lebih daripada 7 hari.

Dalam dos apa asid mefenamic ada?
Kapsul: 250 mg.


Kesan Sampingan

Apakah kesan sampingan yang boleh dialami kerana asid mefenamik?
Kesan sampingan asid mefenamic yang tidak serius tetapi kadang-kadang berlaku termasuk:


  • Mual, pedih ulu hati atau sakit perut, cirit-birit, sembelit, kembung
  • Pening, sakit kepala, ketakutan
  • Kulit merasakan gatal atau ruam
  • Mulut kering
  • Berpeluh, hidung berair
  • Penglihatan kabur
  • Menyentuh di telinga

Berhenti mengambil asid mefenamic dan dapatkan bantuan perubatan atau hubungi doktor anda apabila anda mempunyai kesan sampingan yang serius:


  • Kesakitan dada, keletihan, sesak nafas, ucapan tidak jelas, masalah dengan visi atau keseimbangan
  • Najis hitam, pendarahan, batuk darah atau muntah yang kelihatan seperti serbuk kopi
  • Jarang sekali tidak kencing atau tidak
  • Sakit, panas, atau pendarahan ketika buang air kecil
  • Mual, sakit perut, demam, hilang selera makan, urin gelap, najis berwarna seperti tanah liat, jaundis (menguning kulit dan mata)
  • Demam, sakit tekak, sakit kepala, lepuh kulit, mengelupas, dan ada ruam merah pada kulit
  • Lebam, kesemutan yang teruk, kebas, otot lemah

Tidak semua orang mengalami kesan sampingan berikut. Mungkin terdapat beberapa kesan sampingan yang tidak disebutkan di atas. Jika anda mempunyai kebimbangan mengenai kesan sampingan tertentu, berjumpa doktor atau ahli farmasi anda.