Ubat Tramadol


Ubat Tramadol 

-adalah ubat yang digunakan untuk membantu mengurangkan kesakitan yang sederhana dan sederhana. Ubat Tramadol adalah ubat yang serupa dengan analgesik narkotik. Ia berfungsi di otak untuk mengubah bagaimana badan anda merasakan dan merespon kesakitan.

Bagaimanakah anda menggunakan ubat Tramadol?

Ubat tramadol adalah jenis ubat yang diambil secara lisan atau mulut mengikut arahan doktor, biasanya setiap 4 hingga 6 jam mengikut keperluan untuk mengurangkan kesakitan. Anda boleh mengambil ubat ini dengan atau tanpa makanan.

Sekiranya anda mengalami loya, cuba ubat ini dengan makanan. Tanya doktor atau ahli farmasi tentang cara lain untuk menangani loya (seperti berbaring selama 1-2 jam dengan sedikit pergerakan kepala mungkin).

Dos ditentukan berdasarkan keadaan perubatan anda dan tindak balas terhadap rawatan. Untuk mengurangkan risiko kesan sampingan, doktor anda mungkin meminta anda memulakan rawatan dengan dos yang rendah dan perlahan-lahan meningkatkan dos. Ikut arahan doktor dengan berhati-hati.

Dos maksimum yang disyorkan ialah 400 mg sehari. Sekiranya anda berumur 75 tahun dan ke atas, dos yang disyorkan ialah 300 mg sehari. Jangan tambahkan dos, mengambil ubat lebih kerap, atau mengambil lebih lama daripada yang ditetapkan. Berhenti mengambil ubat ini jika anda telah diarahkan oleh doktor.

Penyembuh kesakitan akan bekerja lebih optimum jika digunakan secara langsung apabila tanda-tanda penyakit baru muncul. Sekiranya anda menunggu sehingga kesakitan teruk, ubat mungkin tidak berfungsi dengan baik.

Sekiranya anda mengalami kesakitan yang berpanjangan (contohnya akibat arthritis), doktor anda mungkin meminta anda mengambil ubat narkotik juga. Lain-lain ubat penahan sakit bukan narkotik (seperti acetaminophen, ibuprofen) juga boleh ditetapkan bersama ubat ini. Tanya doktor atau ahli farmasi anda jika ada soalan mengenai penggunaan ubat Tramadol dengan ubat lain.

Ubat Tramadol adalah ubat yang boleh menyebabkan tindak balas ketagihan, terutamanya jika ia telah digunakan secara rutin untuk masa yang lama atau dalam dos yang tinggi. Dalam kes sedemikian, gejala ketagihan (seperti keletihan, mata berair, hidung berair, mual, berpeluh, sakit otot) boleh timbul jika anda tiba-tiba berhenti menggunakan ubat ini. Untuk mengelakkan ini, doktor boleh mengurangkan dos secara perlahan-lahan. Hubungi doktor atau ahli farmasi anda untuk maklumat lanjut, dan laporkan gejala ketagihan jika anda mengalaminya.

Jika ubat tramadol ini digunakan untuk masa yang lama, keberkesanannya mungkin berkurangan. Bercakap dengan doktor anda jika ubat tidak berfungsi lagi.

Bersama dengan manfaatnya, ubat Tramadol adalah ubat yang juga mungkin (walaupun jarang) ketagihan. Risiko ini akan meningkat jika anda telah menyalahgunakan alkohol atau ubat pada masa lalu. Ambil ubat ini seperti yang ditetapkan untuk mencegah risiko ketagihan. Beritahu doktor anda jika sakit terus bertambah atau bertambah buruk.


Bagaimana anda menyimpan Tramadol?
 

Ubat Tramadol adalah ubat yang paling baik disimpan pada suhu bilik, jauh dari cahaya langsung dan tempat yang lembap. Jangan simpan di bilik mandi. Jangan membekukannya. Jenama lain ubat ini mungkin mempunyai peraturan storan yang berbeza.

Beri perhatian kepada arahan penyimpanan pada pembungkusan produk atau meminta ahli farmasi anda. Simpan semua ubat daripada jangkauan kanak-kanak dan haiwan kesayangan.

Jangan minum ubat ke dalam tandas atau ke dalam longkang kecuali diarahkan. Buang produk ini jika tempoh sah telah tamat tempoh atau jika ia tidak lagi diperlukan. Rujuk syarikat farmasi anda atau syarikat pelupusan sisa tempatan mengenai cara membuang produk anda dengan selamat.


Dos

Maklumat yang diberikan bukan pengganti nasihat perubatan. SELIDIK berunding dengan doktor atau ahli farmasi anda sebelum memulakan rawatan.

Apakah dos Tramadol untuk orang dewasa?

Untuk penggunaan kesakitan kronik yang ringan hingga sederhana yang tidak memerlukan kesan analgesik yang cepat, anda boleh menggunakan dos awal 25 mg setiap pagi.

Untuk penggunaan dos untuk ditingkatkan, gunakan sebanyak 25 mg secara berperingkat dalam dos yang dibahagikan setiap 3 hari untuk mencapai 100 mg sehari, dalam bentuk dos 25 mg diambil 4 kali sehari.

Kemudian jumlah dos harian boleh ditingkatkan menjadi 50 mg mengikut toleransi setiap 3 hari untuk mencapai 200 mg sehari, dalam bentuk dos 50 mg diambil 4 kali sehari.

Rawatan: Selepas titrasi, tramadol 50 mg hingga 100 mg boleh diberikan seperti yang diperlukan untuk melegakan kesakitan setiap 4-6 jam, tidak melebihi 400 mg sehari

Untuk mengatasi kesakitan kronik yang sederhana dan sederhana pada orang dewasa yang memerlukan rawatan komprehensif untuk kesakitan mereka dalam tempoh yang lebih lama

Dos permulaan: 100 mg sekali sehari dan meningkat jika perlu secara beransur-ansur sebanyak 100 mg setiap 5 hari untuk melegakan kesakitan dan bergantung kepada toleransi tubuh.
Dos maksimum: Tablet pelepasan dilanjutkan tidak boleh diberikan dalam dos melebihi 300 mg sehari.

Bagi pesakit yang memerlukan kesan analgesik yang cepat dan bagi pesakit yang keadaannya sangat memerlukan ubat ini, mereka boleh mengabaikan risiko yang mungkin timbul akibat dos awal yang lebih tinggi. Beri dosis 50 mg hingga 100 mg boleh diberikan seperti yang diperlukan untuk melegakan kesakitan setiap 4 hingga 6 jam, tidak melebihi 400 mg sehari.

Pesakit yang tidak menjalani rawatan dengan pelepasan segera tramadol (IR), boleh diberi dos awal sebanyak 100 mg sekali sehari dan boleh menambah sebanyak 100 mg secara beransur-ansur setiap 5 hari untuk melegakan kesakitan dan disesuaikan dengan keperluan dan toleransi pesakit. Dos maksimum ialah 300 mg sehari

Pesakit yang sedang menjalani rawatan dengan pelepasan segera tramadol (IR, mengira dos inflamasi tramadol dalam masa 24 jam, boleh digunakan dengan dos awal yang dibundarkan kepada kenaikan terendah 100 mg seterusnya. Dosis ini mungkin berbeza-beza bergantung kepada keperluan pesakit dan toleransi. 300 mg sehari, jangan gunakan lebih daripada dos.


Apakah dos Tramadol untuk kanak-kanak?

1. Penggunaan dari umur 4 hingga 16 tahun:

Formula pelepasan segera: 1 hingga 2 mg / kg / dos setiap 4 hingga 6 jam
Dos tunggal maksimum: 100 mg
Jumlah dos harian maksimum adalah lebih rendah daripada: 8 mg / kg / hari atau 400 mg / hari
2. Untuk digunakan 16 tahun ke atas:

Dos permulaan: 50 hingga 100 mg setiap 4 hingga 6 jam
Dos maksimum: 400 mg / hari
Sebagai alternatif, bagi pesakit yang tidak memerlukan kesan yang cepat, kesan sampingan ubat ini dapat dikurangkan dengan memulakan dos pada 25 mg / hari dan meningkatkannya sebanyak 25 mg setiap 3 hari ke maksimum 25 mg 4 kali sehari.

Dos kemudiannya boleh ditingkatkan sebanyak 50 mg setiap 3 hari mengikut toleransi, sehingga 50 mg 4 kali sehari. Penggunaan dos maksimum ialah 400 mg dalam satu hari

Dalam apa dos yang ada Tramadol?


Ubat Tramadol adalah ubat yang terdapat dalam persediaan tablet 100 mg, 200 mg dan 300 mg.

Kesan Sampingan

Apa kesan tramadol yang saya dapat?

Dapatkan rawatan perubatan dengan segera jika anda mengalami reaksi alergi akibat kesan tramadol seperti sarang, kesukaran bernafas, bengkak muka, bibir, lidah atau tekak. 

Jika anda mengalami kesan tramadol seperti berikut, hubungi doktor anda dengan serta-merta:

  • pergolakan, halusinasi, demam, denyutan jantung yang cepat, refleks yang terlalu aktif, loya, muntah, cirit-birit, kehilangan koordinasi, pengsan
  • sawan
  • ruam kulit merah dan lepuh
  • nafas cetek, denyutan lemah.


Lain-lain kesan sampingan tramadol yang kurang serius termasuklah:

  • pening, bilik itu seperti berputar
  • sembelit, sakit perut
  • sakit kepala
  • mengantuk
  • rasa gugup atau cemas.

Tidak semua orang mengalami kesan sampingan tramadol. Mungkin terdapat beberapa kesan tramadol yang tidak disebutkan di atas. Sekiranya anda mempunyai kebimbangan tentang kesan tramadol tertentu, rujuk kepada doktor atau ahli farmasi anda.

Ubat Tramadol adalah ubat yang digunakan untuk membantu mengurangkan kesakitan yang sederhana dan sederhana.


Pencegahan & Amaran

Apa yang perlu saya ketahui sebelum mengambil Tramadol?
Sebelum menggunakan ubat tertentu, pertimbangkan risiko, manfaat dan kesan sampingan tramadol terlebih dahulu. Ini adalah keputusan yang perlu anda lakukan dan doktor anda. Untuk ubat ini, perhatikan yang berikut:


1. Alergi

Beritahu doktor anda jika anda mengalami reaksi yang tidak biasa atau alahan terhadap ubat ini atau ubat lain. Juga beritahu doktor anda jika anda mempunyai alahan jenis lain seperti makanan, pewarna, pengawet, atau alahan haiwan. Untuk produk bukan preskripsi, baca dengan teliti label pada pakej.

2. Kanak-kanak

Penyelidikan yang mencukupi tidak dilakukan mengenai hubungan antara umur dan kesan tablet Rybix ™ ODT, Ryzolt ™, dan Ultram® pada kanak-kanak di bawah 16 tahun. Keselamatan dan keberkesanan belum ditentukan.

3. Warga tua

Penyelidikan yang mencukupi hingga ke hari ini tidak menunjukkan masalah khusus untuk pesakit-pesakit tua yang memerlukan pembatasan penggunaan tramadol pada orang tua.

Walau bagaimanapun, pesakit-pesakit tua lebih cenderung dipengaruhi oleh kesan-kesan sampingan (seperti sembelit, pening atau pengsan, sakit perut, badan yang lemah) dan beberapa masalah yang berkaitan dengan usia seperti masalah hati, ginjal atau jantung, jadi penyesuaian dan perhatian khusus mungkin diperlukan sehubungan dengan dos untuk pesakit tua yang memerlukan tramadol.

Ketagihan sebagai kesan berbahaya tramadol
Seseorang yang ketagih dengan ubat Tramadol adalah seseorang yang biasanya akan mempunyai kebergantungan fizikal yang berbahaya. Penagih cenderung terus mengambil ubat ini untuk melegakan kesakitan dan kesakitan.

Kesan tramadol sebagai tambahan kepada penagihan, biasanya juga akan menyebabkan kesan sampingan tramadol seperti mual, muntah, sembelit, pening, rasa mengantuk dan sakit kepala yang boleh berlaku pada bila-bila masa selagi anda masih mengambil ubat ini. Kemudian perkara yang paling teruk adalah, ketagih sebagai kesan sampingan tramadol boleh menyebabkan kematian dan mengurangkan fungsi otak.

Manakala jika penagih mula berhenti memakannya, tubuhnya akan menyebabkan gejala pecah tramadol. Gejala penarikan tramadol termasuk:

  • Cirit-birit
  • Berkeringat
  • Sindrom kaki yang tidak sihat
  • Sakit perut
  • Mual
  • Kesakitan otot
  • Kebimbangan
  • Insomnia
  • Gegaran

Adakah Tramadol selamat untuk wanita hamil dan menyusui?

Tidak ada penyelidikan yang mencukupi mengenai risiko menggunakan ubat ini pada wanita hamil atau menyusui. Sentiasa berunding dengan doktor anda untuk mempertimbangkan potensi manfaat dan risiko sebelum menggunakan ubat ini. Ubat ini dimasukkan dalam risiko kategori kehamilan C menurut Pentadbiran Makanan dan Dadah Amerika Syarikat (FDA).

Berikut adalah rujukan kategori risiko kehamilan FDA:

     A = Tiada risiko,
     B = Tiada risiko dalam beberapa kajian,
     C = Mungkin berisiko,
     D = Terdapat bukti risiko yang positif,
     X = Contraindications,
     N = Tidak diketahui

Interaksi

Apa ubat-ubatan mungkin berinteraksi dengan Tramadol
Walaupun sesetengah ubat mungkin tidak diambil bersama sama sekali, dalam keadaan lain, beberapa ubat juga boleh digunakan bersama walaupun interaksi mungkin berlaku.

Dalam kes seperti ini, doktor boleh menukar dos, atau melakukan perkara pencegahan lain yang diperlukan. Beritahu doktor anda jika anda mengambil ubat lain, baik di kaunter dan preskripsi.

Penggunaan dadah ini bersama ubat-ubatan di bawah ini tidak disyorkan. Doktor anda boleh memutuskan untuk tidak memberikan ubat ini atau menggantikan ubat lain yang anda makan.

  • Naltrexone
  • Rasagiline
  • Selegiline

Menggunakan ubat ini dengan beberapa ubat di bawah biasanya tidak disyorkan, tetapi dalam beberapa kes, ia mungkin diperlukan. Jika kedua-dua ubat ini ditetapkan untuk anda, doktor anda biasanya akan menukar dos atau menentukan berapa kerap anda harus mengambil ubat ini.

  • Acetophenazine
  • Amphetamine
  • Bromperidol
  • Buspirone
  • Carbamazepine
  • Carbinoxamine
  • Ceritinib
  • Chlorpheniramine

Mengambil ubat ini dengan ubat-ubatan di bawah boleh meningkatkan risiko kesan sampingan, tetapi dalam beberapa kes, gabungan kedua-dua ubat ini mungkin rawatan terbaik.

Jika kedua-dua ubat ini ditetapkan untuk anda, doktor anda biasanya akan menukar dos atau menentukan berapa kerap anda harus mengambil ubat ini.

  • Digoxin
  • Perampanel
  • Quinidine
  • Warfarin

Bolehkah makanan atau alkohol bereaksi dengan Tramadol?

Ubat-ubatan tertentu tidak boleh digunakan semasa makan atau ketika makan makanan tertentu kerana interaksi obat dapat terjadi. Makan alkohol atau tembakau dengan ubat tertentu juga boleh menyebabkan interaksi berlaku. Bincangkan menggunakan ubat anda dengan makanan, alkohol atau tembakau dengan pembekal penjagaan kesihatan anda.

Apakah keadaan kesihatan yang boleh menjejaskan prestasi Tramadol?

Keadaan kesihatan lain yang anda ada boleh menjejaskan penggunaan ubat ini. 

Sentiasa beritahu doktor anda jika anda mempunyai masalah kesihatan yang lain, terutamanya:

  • Penyalahgunaan alkohol, masih atau tidak
  • Kemurungan SSP, masih ada atau tidak
  • Penggunaan dadah, masih atau tidak
  • Luka kepala
  • Masalah hormon
  • Peningkatan tekanan pada kepala
  • Jangkitan sistem saraf pusat (CNS)
  • Gangguan mental, masih ada atau tidak
  • Alergi Phenylketone, masih atau tidak
  • Kemurungan pernafasan (hypoventilation atau pernafasan lambat)
  • Kejang atau epilepsi, masih atau tidak
  • Masalah perut yang teruk - Gunakan dengan berhati-hati. Peluang untuk kesan sampingan yang serius boleh meningkat
  • Masalah paru-paru atau pernafasan yang teruk (seperti asma, hypercapnia) - Ubat-ubatan tidak boleh digunakan
  • Penyakit buah pinggang
  • Penyakit hati (termasuk sirosis) - Gunakan dengan berhati-hati. Kesannya boleh meningkat kerana proses mengeluarkan ubat dari badan lebih perlahan
  • Phenylketonuria (PKU) -Tablets yang larut dalam mulut mengandungi fenilalanin, yang boleh memburukkan keadaan anda.
  • Berlebihan
  • Apa yang perlu saya lakukan dalam keadaan kecemasan atau berlebihan?
  • Sekiranya berlaku kecemasan atau berlebihan, hubungi pembekal perkhidmatan kecemasan tempatan (118/119) atau segera ke unit kecemasan hospital terdekat.


Gejala-gejala overdosis termasuk:

  • Saiz pupil kecil (lingkaran hitam di tengah-tengah mata)
  • Kesukaran bernafas
  • Mengantuk yang teruk
  • Tidak sedarkan diri
  • Coma (kehilangan kesedaran dalam tempoh masa)
  • Kadar jantung melambatkan
  • Otot lemah
  • Kulit sejuk dan lembap

Apa yang perlu saya lakukan jika saya melangkau satu dos?

Sekiranya anda melupakan satu dos ubat ini, minum secepat mungkin. Tetapi jika sudah dekat masa dos seterusnya, langkau dos terlupa dan kembali ke jadual dos biasa. Jangan menggandakan dos.