Apa itu ubat Guaifenesin?

Apa itu ubat Guaifenesin?

Guaifenesin adalah ubat yang berfungsi untuk merawat batuk dan kesesakan yang disebabkan oleh selsema, bronkitis, dan penyakit pernafasan lain.

Produk ini biasanya tidak digunakan untuk batuk berterusan kerana merokok atau masalah pernafasan jangka panjang (seperti bronkitis kronik, emphysema) kecuali diarahkan oleh doktor anda. Guaifenesin adalah expectorant.

Ubat ini berfungsi dengan menipis dan melembutkan mukus di saluran pernafasan, membersihkan kesesakan, dan membuat pernafasan lebih mudah.

Jika anda merawat diri dengan ubat ini, adalah penting untuk membaca arahan dengan teliti sebelum anda mula menggunakan produk ini untuk memastikan produk ini sesuai untuk anda. (Lihat juga bahagian Amaran).

Ubat batuk dan selesema belum terbukti selamat atau berkesan pada kanak-kanak bermula dari 6 tahun. Oleh itu, jangan gunakan produk ini untuk merawat gejala-gejala selesema pada kanak-kanak berumur dari 6 tahun, kecuali secara khusus diarahkan oleh doktor. Sesetengah produk (seperti tablet lama / kapsul) tidak disyorkan untuk digunakan pada kanak-kanak kurang daripada 12 tahun.

Tanya doktor atau ahli farmasi anda untuk maklumat lanjut mengenai penggunaan produk anda dengan selamat.

Produk ini tidak menyembuhkan atau memendekkan tempoh selesema biasa. Untuk mengurangkan risiko kesan sampingan, berhati-hati dalam mengikuti semua arahan dos. Jangan berikan batuk dan ubat selesema lain yang mungkin mengandungi bahan yang sama atau serupa (lihat juga bahagian Interaksi Dadah).

Tanya doktor atau ahli farmasi mengenai cara lain untuk melegakan simptom batuk dan selesema (seperti minum air yang mencukupi, menggunakan pelembap atau salin hidung / semburan).

Dos guaifenesin dan kesan sampingan guaifenesin akan dijelaskan lebih lanjut di bawah.

Bagaimana untuk menggunakan Guaifenesin?

Ambil ubat ini dengan atau tanpa makanan, seperti yang diarahkan oleh doktor anda, biasanya setiap 4 jam. Jika anda merawat diri anda, ikuti semua arahan mengenai pembungkusan produk. Jika anda tidak pasti mengenai maklumat, tanya doktor atau ahli farmasi anda.

Guaifenesin mungkin mempunyai rasa pahit. Jangan membahagikan tablet kecuali mereka mempunyai garis dan doktor atau ahli farmasi memberitahu anda untuk melakukannya. Menelan semua atau sebahagian tablet tanpa memusnahkan atau mengunyahnya.

Jika anda menggunakan bentuk cecair ubat ini, berhati-hatilah apabila mengukur dos menggunakan alat pengukur / sudu khas. Jangan gunakan sudu rumah kerana anda mungkin tidak mendapat dos yang betul.

Untuk ubat serbuk, gunakan keseluruhan kandungan ubat pada lidah dan menelan. Untuk mengelakkan rasa pahit, jangan mengunyahnya.

Dos adalah berdasarkan usia anda, keadaan perubatan, dan tindak balas terhadap rawatan. Jangan gunakan ubat ini lebih daripada 6 dos sehari. Jangan meningkatkan dos atau gunakan ubat ini lebih kerap daripada diarahkan.

Minum banyak air apabila menggunakan ubat ini. Fluida akan membantu melancarkan lendir dan melicinkan kesesakan.

Beritahu doktor anda jika batuk anda disertai oleh demam, sakit tekak yang teruk, ruam, sakit kepala yang berterusan, atau jika ia terus, berulang, atau bertambah buruk selepas 7 hari. Ini mungkin tanda-tanda masalah perubatan yang serius. Dapatkan rawatan perubatan segera jika anda merasakan anda mungkin mengalami masalah perubatan yang serius.

Ikut peraturan yang diberikan oleh doktor atau ahli farmasi sebelum memulakan rawatan. Jika anda mempunyai soalan, rujuk kepada doktor atau ahli farmasi anda.

Bagaimana anda menyimpan Guaifenesin?

Ubat ini paling baik disimpan pada suhu bilik, menyimpannya dari tempat cahaya dan lembapan langsung. Jangan simpan di bilik mandi. Jangan membekukannya. Jenama lain ubat ini mungkin mempunyai peraturan storan yang berbeza. Beri perhatian kepada arahan penyimpanan pada pembungkusan produk atau meminta ahli farmasi anda. Simpan semua ubat daripada jangkauan kanak-kanak dan haiwan kesayangan.

Jangan minum ubat ke dalam tandas atau ke dalam longkang kecuali diarahkan. Buang produk ini jika tempoh sah telah tamat tempoh atau jika ia tidak lagi diperlukan. Rujuk syarikat farmasi anda atau syarikat pelupusan sisa tempatan mengenai cara membuang produk anda dengan selamat.

Dos
Maklumat yang diberikan bukan pengganti nasihat perubatan. SELIDIK berunding dengan doktor atau ahli farmasi anda sebelum memulakan rawatan.

Apakah dos Guaifenesin untuk orang dewasa?
Dos Biasa Dewasa untuk Batuk

Perumusan penggunaan segera: 200-400 mg secara lisan setiap 4 jam yang diperlukan, tidak melebihi 2.4 g / hari

Formulasi penggunaan berterusan: 600-1200 mg secara lisan setiap 12 jam, tidak melebihi 2.4 g / hari

Guaifenesin adalah ubat yang berfungsi untuk merawat batuk dan kesesakan yang disebabkan oleh selsema, bronkitis, dan penyakit pernafasan lain.

Apakah dos Guaifenesin untuk kanak-kanak?

Dos biasa untuk batuk:

Perumusan penggunaan segera:

kurang daripada 2 tahun: 12 mg / kg / hari secara lisan dalam dos dibahagikan 6

2-5 tahun: 50 hingga 100 mg secara lisan setiap 4 jam yang diperlukan, tidak melebihi 600 mg / hari

6-11 tahun: 100 hingga 200 mg secara lisan setiap 4 jam yang diperlukan, tidak melebihi 1.2 g / hari

12 tahun atau lebih: 200-400 mg secara lisan setiap 4 jam yang diperlukan, tidak melebihi 2.4 g / hari

Perumusan penggunaan lestari:

2-5 tahun: 300 mg secara lisan setiap 12 jam, tidak melebihi 600 mg / hari

6-11 tahun: 600 mg secara lisan setiap 12 jam, tidak melebihi 1.2 g / hari

12 tahun ke atas: 600-1200 mg secara lisan setiap 12 jam, tidak melebihi 2.4 g / hari


Dalam dos apa Guaifenesin tersedia?

Cecair, Lisan: 100 mg / 5 mL
Pakej, Lisan: 50 mg, 100 mg
Penyelesaian oral: 100 mg / 5 mL, 200 mg / 10 ml, 300 mg / 15 mL
Sirap, Oral: 100 mg / 5 mL
Sirap batuk: 100 mg / 5 mL
Tablet, Lisan: 200 mg, 400 mg
Tablet dos besar 12 jam, oral: 600 mg, 1200 mg

Kesan Sampingan

Apakah kesan sampingan yang boleh dialami kerana Guaifenesin?

Dapatkan bantuan perubatan kecemasan jika anda mempunyai tanda-tanda tindak balas alergi ini: sarang; kesukaran bernafas; bengkak muka, bibir, lidah, atau tekak.

Kesan sampingan yang tidak serius mungkin termasuk:


  • Pusing atau sakit kepala
  • Rash
  • Mual, muntah, atau sakit perut

Tidak semua orang mengalami kesan sampingan berikut. Mungkin terdapat beberapa kesan sampingan yang tidak disebutkan di atas.

Jika anda mempunyai kebimbangan mengenai kesan sampingan tertentu, berjumpa doktor atau ahli farmasi anda.


Pencegahan & Amaran

Apa yang perlu diketahui sebelum menggunakan Guaifenesin?

Sebelum menggunakan Guaifenesin,

Beritahu doktor dan ahli farmasi anda jika anda alah kepada Guaifenesin, ubat lain, produk daging lembu, produk daging babi, atau satu bahan dalam Guaifenesin suntikan. Tanya doktor atau ahli farmasi anda untuk senarai ramuan

Beritahu doktor dan ahli farmasi mengenai ubat preskripsi dan ubat-ubatan bukan preskripsi, vitamin, suplemen pemakanan, dan produk herba yang anda gunakan atau yang akan anda gunakan.

Beritahu doktor anda jika anda merokok dan jika anda mempunyai atau mempunyai batuk yang berlaku dengan sejumlah besar kahak (lendir) atau jika anda mempunyai atau mempunyai masalah pernafasan seperti asma, emfisema, atau bronkitis kronik.

 Sekiranya anda akan mengambil butiran yang dibubarkan, beritahu doktor anda jika anda sedang menjalani diet rendah magnesium atau jika anda mempunyai penyakit buah pinggang

Beritahu doktor anda jika anda mengandung, merancang untuk menjadi hamil, atau menyusu. Sekiranya anda hamil semasa menggunakan Guaifenesin, hubungi doktor anda

Sekiranya anda mempunyai phenylketonuria (PKU, keadaan keturunan di mana diet khas mesti diikuti untuk mencegah penanggulangan mental), anda harus tahu bahawa butiran yang dibubarkan boleh dimasak dengan aspartam, sumber fenilalanin.

Adakah Guaifenesin selamat untuk wanita hamil dan menyusui?

Tidak ada penyelidikan yang mencukupi mengenai risiko menggunakan ubat ini pada wanita hamil atau menyusui. Sentiasa berunding dengan doktor anda untuk mempertimbangkan potensi manfaat dan risiko sebelum menggunakan ubat ini.

Ubat ini dimasukkan dalam risiko kategori kehamilan C menurut Pentadbiran Makanan dan Dadah Amerika Syarikat (FDA).

Berikut adalah rujukan kategori risiko kehamilan FDA:

A = Tiada risiko
B = Tiada risiko dalam beberapa kajian
C = Mungkin berisiko
D = Terdapat bukti risiko yang positif
X = Contraindications
N = Tidak diketahui

Kajian di kalangan wanita menunjukkan bahawa ubat ini menimbulkan risiko minima bayi ketika digunakan semasa menyusu.

Interaksi

Apa ubat-ubatan mungkin berinteraksi dengan Guaifenesin?

Interaksi ubat boleh mengubah prestasi ubat anda atau meningkatkan risiko kesan sampingan yang serius. Tidak semua interaksi dadah mungkin disenaraikan dalam dokumen ini.

Simpan senarai semua produk yang anda gunakan (termasuk ubat preskripsi / bukan preskripsi dan produk herba) dan berunding dengan doktor atau ahli farmasi. Jangan mulakan, berhenti, atau mengubah ubat mana-mana ubat tanpa kebenaran doktor.

Walaupun sesetengah ubat mungkin tidak diambil bersama sama sekali, dalam keadaan lain, beberapa ubat juga boleh digunakan bersama walaupun interaksi mungkin berlaku.

Dalam kes seperti ini, doktor boleh menukar dos, atau melakukan perkara pencegahan lain yang diperlukan. Beritahu doktor anda jika anda mengambil ubat lain, baik di kaunter dan preskripsi.

Bolehkah makanan atau alkohol berinteraksi dengan Guaifenesin?

Ubat-ubatan tertentu tidak boleh digunakan semasa makan atau ketika makan makanan tertentu kerana interaksi obat dapat terjadi. Makan alkohol atau tembakau dengan ubat tertentu juga boleh menyebabkan interaksi berlaku. Bincangkan menggunakan ubat anda dengan makanan, alkohol atau tembakau dengan pembekal penjagaan kesihatan anda.

Apakah keadaan kesihatan yang boleh berinteraksi dengan Guaifenesin?

Kehadiran masalah kesihatan lain di dalam badan anda boleh menjejaskan penggunaan ubat ini.

Beritahu doktor anda jika anda mempunyai masalah kesihatan lain seperti batuk berterusan akibat merokok, asma, bronkitis kronik, emfisema atau; batuk disertai dengan rembesan cecair berlebihan; batuk dengan demam, ruam, atau sakit kepala yang berterusan; kehamilan, mengecut ui. porphyria


Berlebihan

Apa yang perlu saya lakukan dalam keadaan kecemasan atau berlebihan?

Dalam kes kecemasan atau overdosis, hubungi pembekal perkhidmatan kecemasan setempat (112) atau segera ke unit kecemasan hospital terdekat.

Apa yang perlu saya lakukan jika saya melangkau satu dos?

Sekiranya anda melupakan satu dos ubat ini, minum secepat mungkin. Tetapi jika sudah dekat masa dos seterusnya, langkau dos terlupa dan kembali ke jadual dos biasa. Jangan menggandakan dos.

Guaifenesin biasanya digunakan seperti yang diperlukan. Sekiranya doktor anda memberitahu anda untuk menggunakan guaifenesin secara teratur, ambil dos yang tidak dijangka sebaik sahaja anda mengingatnya.

Walau bagaimanapun, jika masa hampir untuk dos seterusnya, langkau dos terlepas dan teruskan dos anda. Jangan mengambil dos berganda untuk membuat dos yang tidak dijawab.

Baca juga >>>Apakah ubat asid mefenamic