Kesan sampingan ubat Paracetamol

Apakah kesan sampingan ubat paracetamol yang boleh muncul?


Paracetamol biasanya digunakan untuk mengurangkan demam, melegakan simptom selesema dan selsema, untuk mengubati sakit kepala dan sakit gigi. Tetapi seperti ubat-ubatan lain, paracetamol juga boleh menimbulkan risiko kesan sampingan tertentu.

Tidak semua orang boleh minum paracetamol.

Paracetamol adalah alat pernafasan yang umumnya selamat digunakan oleh semua orang, termasuk wanita hamil dan ibu yang menyusu. Bayi dari umur 2 bulan ke atas mungkin juga mengambil dos paracetamol sebagai alternatif untuk mengambil ibuprofen.

Tetapi jika anda mempunyai satu atau lebih masalah berikut, doktor anda biasanya tidak mengesyorkan anda menggunakan paracetamol:


  • Mempunyai penyakit hati atau buah pinggang.
  • Peminum alkohol beralkohol.
  • Berat badan yang sangat rendah.
  • Mempunyai alergi paracetamol.

Juga, jika anda menggunakan ubat-ubatan lain tertentu, doktor anda boleh mengesyorkan lain-lain, penghilang rasa sakit yang lebih selamat.

Apakah kesan sampingan ubat paracetamol yang boleh muncul?   Paracetamol biasanya digunakan untuk mengurangkan demam, melegakan simptom selesema dan selsema, untuk mengubati sakit kepala dan sakit gigi. Tetapi seperti ubat-ubatan lain, paracetamol juga boleh menimbulkan risiko kesan sampingan tertentu.

Apakah kesan sampingan paracetamol?

Kesan sampingan paracetamol sebenarnya jarang, tetapi boleh menyebabkan:

Reaksi alahan.

Reaksi ini boleh menyebabkan ruam kulit atau bengkak. Satu daripada 100 orang dapat mengalami keadaan ini.

Tekanan darah rendah dan kadar denyutan jantung yang cepat.

Ini sering berlaku dalam paracetamol yang diberikan dalam bentuk suntikan di hospital.

Gangguan darah. 

Contoh trombositopenia (kiraan platelet rendah) dan leukopenia (kiraan sel darah putih rendah). Kesan-kesan ini termasuk jarang berlaku. Hanya satu atau 1,000 orang berisiko mengalami keadaan ini.

Gangguan hati dan buah pinggang.

Kerosakan hati dan buah pinggang boleh berlaku jika anda minum atau menggunakan terlalu banyak dos paracetamol. Ini adalah kesan sampingan yang paling teruk.

Gejala overdos dadah. 


Paracetamol selamat jika digunakan mengikut arahan dos.

Walau bagaimanapun, kerana ubat ini lazimnya diproses menjadi ubat-ubatan lain, anda mengambil risiko terlalu banyak dos tanpa menyedari.

Gejala-gejala terdiri daripada, loya, muntah, hilang selera makan, berpeluh berlebihan, sakit perut, rasa mata yang sangat letih, mendung atau menguning, air kencing berwarna gelap.

Baca juga >>Apa itu Ubat Prednisolone?